Powered By Blogger

diumenge, 25 de novembre del 2012

Pilar Reactiu (VI)



Al cap de dos o tres dies vaig pujar dalt d’un autobús que em duria a Jerusalem. El paisatge que vaig poder veure en el trajecte no em va cridar l’atenció, i més aviat, si recordo bé, em va semblar lleig, per l’omnipresència d’un urbanisme de baixa qualitat, purament utilitari i per sortir del pas. Vam passar vora de les restes rovellades d’uns vehicles manifestament antics (la guia informava que es tractava d’un comboi d’ambulàncies assaltat durant la guerra d’independència; anys més tard veure les filmacions que existeixen de l’episodi); els palestins, aprofitant el cobert d’una rara pineda havien parat una emboscada mortífera.

Només arribar senties que Jerusalem era una altra cosa, un món apart. No hi vaig ser més dos o tres dies, però la impressió que em va causar va ser considerable. Tal com va dir l’Arthur Koestler quan a mitjans dels anys 20 hi va ser fent de periodista, l’atmòsfera de la ciutat està tan carregada d’espiritualitat que un se sent aclaparat, gairebé marejat i esclafat. Són 3.000 anys de pedres i pregàries, i pesen. El tarannà de la ciutat, és més tradicional, més oriental, més conservador; és normal. Em vaig instal.lar en algun hostal discret de la part extramuros de la ciutat (la Jerusalem nova, doncs, ni que sigui relativament), però passava la major part del temps recorrent i mig perdent-me per la ciutat antiga, tancada i atapeïda dins d’unes muralles medievals.

Aquesta part, és conegut, és un laberint de carrerons que fan l’efecte de túnels (per la combinació de l’estretor de la calçada, la multitud d’arcs i l’enfarfegament de tot el que penja de finestres o del davant de les mateixes botigues). Els blocs de pedra dels carrers, de color blanquinós groguenc, porten les marques de la usura mil.lenària. No hi ha cotxes (o sols  en un pocs carrers més amples d’entrada i sortida del recinte emmurallat), ni cap altra mitjà de transport que no siguin els peus, algun que altre carretó, i potser algun ase amb alforges o tirant carreta. La sensació, per tant, és la de fer un salt en el temps de mil anys o fins a la mateixa Antiguitat. Molta gent, talment com a les medines del nord d’Àfrica, vesteix igual que els seus avantpassats de fa deu o vint generacions enrere. Robes folgades (barnussos, gel.labes, túniques...). L’activitat comercial, al detall, a peu de carrer, de béns de primera necessitat o d’articles artesans està a l’ordre del dia.

La petja del turisme no sembla anar gaire més enllà de la presència d’estrangers (no pocs d’ells vestits amb l’uniforme oficial del turista: pantalons de safari, barret de beisbol o d’expedició tropical, càmera penjant del coll, ulleres fosques, sandàlies i mitjons blancs, els homes; les dones la variant ajustada al seu sexe, que pot ser una faldilla de color clar en lloc dels pantalons curts): la ciutat no s’ha transformat, transvestit per a ells (com és prou sabut que ha succeït a d’altres indrets).

Sense adonar-te vas passant d’un barri a l’altre (l’àrab, el cristià, el jueu) i vas notant diferències, però la tonalitat antiga, ancestral predomina arreu. En el barri àrab fas el necessari per posar en evidència la teva condició de turista, suposant que no fos prou patent, ja que tot i no ser gaire estimats, no corren el risc de ser assaltats com ho pot un jueu. Parelles de soldats armats, amb kipà i metralleta “uzi” (o rifle M16) recorren amunt i avall la ciutat i donen un inquietant sentiment de seguretat.  

Tal com tocava, vaig visitar els llocs sants de totes tres religions. La mesquita de la Roca, el Mur de les Lamentacions i el Sant Sepulcre. També vaig dedicar atenció, si recordo bé, a algun que altre temple de les mil i una confessions que en el seu dia van obrir “sucursal” allí. Si no totes, gairebé totes les branques, famílies del cristianisme tenen representació “en plaça”. Entre aquestes recordo que hi figuren els armenis (i podria ser que el barri cristià es conegui també amb el nom de barri armeni), així com, diria (sense anar més lluny, com qui diu, i al mateix temps cenyint-me estrictament a la memòria), els coptes. De totes aquelles visites i tafaneries em queda l’esquemàtica, la vaporosa idea o imatge de murs de pedres, portalons, interiors obscurs i frescos, patis o placetes polsegoses... Una juxtaposició intricada de capelles, campanars, cúpules, monestirs, etc., formant un atapeït univers de vells edificis aguantant-se els uns als altres. La desmesura no ve per l’altura dels edificis (perfectament antiga i humana), ve per la densitat, la profusió de tot plegat. La llum blanca del sol i la cura en la conservació de tants llocs i objectes de culte, aconsegueix dissimular l’antigor vertiginosa de tot el conjunt.

Una de les passejades va consistir en seguir les estacions del via crucis. Transitar, recórrer, gairebé dos mil anys més tard, el mateix trajecte cap al Gòlgota, el mateix camí per on el Fill de Déu va arrossegar la creu (fins que un pobre i simple vianant no va ser obligat a substituir-lo), ensopegant, caient, esbufegant, suant, amb la corona d’espines fent-li regalimar reguerons de sans, em va causar una certa impressió. M’hauria agradat arribar fins al Calvari, en un dels vessants del turó de Morià, però pel que fos no ho vaig fer, o en tot cas em va quedar la idea de no fer-ho: no em sembla que seguint aquest itinerari sortís fora de les muralles ni que pugés dalt de cap elevació de terreny.

Recordo que el Sant Sepulcre em va impactar també bastant. Aquella cova, carregada d’espelmes, sumida en la penombra, de parets rocoses enfosquides pel fum de milions de ciris i llànties transmetia la força de la pietat, el misteri del res i la contrició de vint segles de religió cristiana.

Va ser sortint del Sant Sepulcre que, buscant infructuosament el Mont de les Oliveres, vaig deambular mig perdut pel límit de Jerusalem, en uns afores que ja donaven pas, ja eren territori palestí. Era conscient de que m’havia situat fora del circuit, en un terreny potencialment perillós. La compensació eren unes vistes magnífiques sobre tot Jerusalem, sobretot la més immediata part antiga. Era la clàssica imatge, tants cops descrita amb paraules i reproduïda en imatge (dibuix, pintura, gravat o fotografia i pel.lícula) de la triple ciutat santa. Vaig dur la imprudència una mica més enllà, endinsant-me en territori ignot, per dir-ho d’alguna manera, fins que el pas d’un jeep militar israelià em va fer entrar en raó. Allò no era un lloc per a mí, no era zona segura.