Powered By Blogger

dilluns, 26 de novembre del 2012

Pilar Reactiu (X)



La meva estada a El Caire va ser breu (dues nits i tres dies, crec). Al llarg de tot el viatge vaig anar covant una mena de depressió que a mesura que passaven els dies no feia més que créixer. Puc dir que des de l’adolescència (posem els 15 anys) ha estat una constant en la meva vida; recurrents malestars físics (probable producte psicosomàtic retroalimentador) han acostumat a acompanyar aquests estats (invertint-se en bucle,  de forma exasperant, el paper de causa i efecte). Això no treu que va ser força interessant conèixer ni que fos molt parcialment i superficialment aquella ciutat.

M’han quedat un seguit d’imatges, com en un somni. Faig un repàs breu de cadascuna d’elles.

La circulació. Funcionava com un fluid. Aquest efecte “orgànic”, viu, era producte del comportament de les unitats que el composaven, els automòbils. La norma no era seguir altra que seguir i ocupar els buits que s’anaven formant i apareixen. Gairebé no hi havia semàfors i potser tampoc línies contínues o discontínues de carrils (i si hi eren ningú els hi feia cap cas). El resultat era la llibertat, la improvisació, la intuïció, amb el seu preu en perill i caos, és clar. El riu, com el corrent sanguini amb els seus globus i plaquetes, tan aviat discorria amb facilitat com es col.lapsava obstruït per algun obstacle. La coexistència dels vehicles motoritzat amb els de tracció animal, relativament abundants, afegia, amb la seva nota de color, un factor més de confusió disfuncional.

Un altre aspecte que cridava l’atenció, per a algú com jo, novell en viatges al 3r món, era la condició dels cotxes. Recordo vagament haver agafat un taxi al que li faltava una porta i sense que el conductor li donés cap importància o es disculpés. Aquest esperit, que fa un parells d’anys vaig poder observar a bastament a l’Àfrica, m’era nou, però gens antipàtic. De fet, no era més que un “mediterranisme” portat més enllà, gairebé al límit. El protagonista de tot és la vida de l’instant: ni el jo, ni els objectes (en aquest cas el cotxe), ni el futur, ni el pla, ni el pensament... Tot això és secundari.

Ma germana T. i el seu home, en Ph. en van acollir molt bé. Vivien en un apartament europeu en un barri més aviat benestant i internacional. Estaven passant un moment maco, intens de llurs vides. El fill en comú tenia tres anys, i per a ells tot era descobriment i novetat: la condició de pares, el país, la cultura. Vivien sota el signe de l’estimulant eixamplament d’horitzons. Jo escoltava i em deixava portar aquí i allà. Compartien amb mi les seves impressions del país, el que els hi havia semblat captar, comprendre, el que apreciaven, etc. Com a exemple revelador de la manca de serveis bàsics, m’explicaven que en tot El Caire no hi havia servei de recollida d’escombraries i que era costum, també o sobretot a les cases burgeses, llençar la bossa de les deixalles pel celobert. De dalt a baix, fossin 2, 4 o 6 pisos. El resultat, és clar, era una progressiva acumulació de detritus i l’aparició, en el curs dels anys d’una gent que es guanyava la vida fent reciclatge i evacuant l’excés de brossa (a canvi d’una propina). Els meus familiars i amfitrions em comentaven que a voltes la pila de merda podia arribar fins a l’altura del primer pis... S’ha de reconèixer que el sistema és pràctic, o almenys expeditiu.

No vaig tenir esma d’anar al museu arqueològic (egipci) –que la vergonya i l’oprobi caiguin sobre meu-, però sí que em vaig deixar acompanyar a veure les Piràmides. Són als afores, i el trajecte per accedir-hi et dóna una renovada i suplementària idea i visió del que és la misèria i el desordre. Per una banda veus felahs treballant en camps i sèquies com es feia fa 4.000 anys, amb arada de fusta, ase i segurament peus descalços, i per l’altre tot l’entramat de carrers, cases pendents d’acabar de construir, bullici circulatori propis d’una modernitat avançant a batzegades i atropelladament. No cal dir que la contaminació, la pols, la brutícia eren omnipresents. Però també una certa alegria inconscient, sàvia o innocent. No debades som al 3r món.  

Pròpiament no vaig fer una visita a les piràmides; vam assistir, de nit, al que s’anomenava llavors, en francès (que va ser l’idioma de la sessió escollida), “Espectacle son et lumière” (o potser en plural, ja no sé). La cosa consistia en un joc de llums (hologrames, projeccions làser o simples diapositives?) amb música i una veu en off que anava desgranant la història egípcia en clau de prosa poètica. Allí a tocar tenia els tres monstres agermanats: Kheops, Kefrén i Mikerinos, el més gros, el mitjà i el petit. L’Esfinx no la vaig veure, devia quedar tapada per alguna d’aquelles meravelles de pedra o ja amagada i fos en la foscor nocturna. Érem pràcticament els únics assistents a l’espectacle. Els turistes, per allò dels atemptats, escassejaven. Era còmode però un xic inquietant i desolador. Aquella fórmula del “son et lumière” va quedar definitivament incorporada al llenguatge, com a recurs metafòric, entre ma germana gran i jo. Dir que en una situació o entre determinades persones hi ha hagut “son et lumière” és dir que hi ha hagut merder, “marro”, contacte intens d’alguna mena. Té l’agilitat del resum i l’ampli espectre de la ironia.

Una altra visita que ha deixat alguna empremta en la meva memòria és que vam fer per la part antiga, en una zona de basars, magatzems, multituds caminant, xerrant, cridant en totes direccions. Relaciono aquesta passejada, en la que vam aprofitar per comprar alguna cosa com espècies, condiments o tes, amb el que en Ph. i la T. em van contar aleshores del cementiri, el principal, de El Caire (repetit i potser ampliat al llarg dels anys). El cementiri en qüestió és una ciutat dins de la ciutat. Es calcula que hi viu un milió o més de persones. Per increïble que sembli, famílies senceres, ocupant els espais lliures (o, és de témer, fent-se’n un racó expedit a costa dels difunts; dels més antics, presumirem), hi viuen de forma permanent, estalviant-se de pagar un lloguer i al bell mig de la ciutat.

El nivell de promiscuïtat i d'insalubritat deu ser esgarrifós, però sembla que la cosa fa lustres, potser dècades que dura i de moment les autoritats no han fet res per reconduir-lo. Pot passar, això sí, que el dit cementiri hagi deixat de ser, de fer la funció de cementiri... almenys per a la resta de ciutadans, per els de “fora”, perquè la intuïció em diu que els finats habitants del mateix cementiri, acaben amagats sota una llosa in situ. Seria estrany (i fora de pressupost) que vivint en un cementiri s’enduguessin el traspassat (deixant de treballar durant mig dia i havent potser de llogar un transport) a l’altra punta de la ciutat... Bé, faig conya; no sé pas com s’organitzen, però alguna mena de societat, amb les seves normes i prohibicions, la seva moral i decència es deu haver anat bastint i consolidant amb el pas del temps.