Powered By Blogger

diumenge, 25 de novembre del 2012

Pilar Reactiu (IV)


I què dir, que es pot dir dels palestins? D’entrada haig de dir que conec molt menys el tema, però amb les dades que tinc i tots tenim, es poden apuntar, igualment algunes dualitats més o menys explosives.

Per començar hi ha l’enfrontament entre Hamas i Al-Fatah. Com tothom sap, els primers manen a Gaza i els segons a Cisjordània (Autoritat Nacional Palestina). Els primers van guanyar les eleccions el 2007 i es van fer amb el control de l’enclavament (que sempre he imaginat com una mena de Castelldefels que anés de les Botigues de Sitges fins a la Zona Franca (un rectangle que deu ser una cosa així com 25 quilòmetres per 6 ó 7 d’amplada?), on existeixen també (i no deixa de ser un escarni irònic), en mig de pobles i ciutats pràcticament igual d’adotzenats, camps de refugiats palestins... Hamas és considerat un grup terrorista i per tant no és reconegut (de facto sí, però no oficialment) ni per Israel ni pels EUA (i potser tampoc per la mateixa Autoritat Nacional Palestina, ara no ho sé del cert). Com és sabut, el fil conductor d’Hamas és l’islam en la seva vessant més o menys radical. En canvi, el d’Al-Fatah és de signe laic. 

Cal assenyalar, aquí, que ens els seus orígens, la lluita per l’Alliberament de Palestina, com tots els altres moviments de reivindicació identitària àrabs, era d’arrel, de filiació socialista, i per tant laica (i sovint antireligiosa).

La divisió en blocs de la Guerra Freda, com és prou conegut, va comportar una divisió ideològica en dues opcions que no admetien gaires matisos: capitalisme o comunisme. Totes les lluites per la independència (inclosos doncs la dels països àrabs) es van deixar arrossegar i es van sumar a aquesta tendència, adoptant, per regla general, l’opció socialista-marxista (puix que el colonitzador se situava invariablement en el bàndol capitalista). Al leit-motiv socialista (per motius que ignoro es va tendir a preferir aquest terme al de comunisme) se n’hi va afegir un de tall nacionalista: el panarabisme (segons com es miri una nova versió del panarabisme propugnat pel líder turc Mustafa Kemal Atatürk). Els líders àrabs, sincerament o per interès, van veure en la reivindicació de l’existència d’una sola nació àrab, un mitjà d’aglutinar prou forces per fer front a Occident tot mantenint les distàncies respecte a l’URSS. Aquest plantejament va donar lloc a la creació del partit baas, potser l’únic partit transnacional del món (existia a l’Iraq, a Egipte, a Síria i, crec, a més països). Aquesta línia d’actuació va fer que molts dels països àrabs que accedien la independència (real i no sols formal) s’arrengleressin amb el moviment dels països no-alienats; països que proposaven una tercera via entre el capitalisme i el comunisme, buscant bàsicament, a efectes pràctics, preservar la pròpia sobirania amb una mena de neutralitat entre els dos blocs.

Per els líders panarabistes (entre el quals va destacar Gamal Abdel Nasser, president d’Egipte els anys 50 i 60) el mot d’ordre era modernitzar la societat àrab, i per tant, i això és una dada cabdal, arraconar un màxim la influència religiosa, considerada un fre a la modernització i per tant, doncs, un factor perpetuador de la dependència del món àrab-musulmà d’Occident. L’emancipació, durant tot aquell període, no es concebia en termes d’un retorn a les arrels, i per tant la religió, sinó d’un dotar-se dels mateixos elements de progrés que el colonitzador. Els diners del petroli semblaven permetre aquesta aposta.

Han passat els anys i els paràmetres de confrontació han canviat radicalment. Amb els anys, sembla que bona part de la població àrab-musulmana ha optat per la religió com a fonament de la seva identitat i, en conseqüència, com a peça clau de la garantia de llur sobirania cultural i fins i tot política. És com si s’haguessin adonat que imitar Occident era anar sempre, indefectiblement, darrera d’Occident, i per tant dependre’n.

Tot aquest excursus no buscava altra cosa que fer més evident i comprensible la posició incòmoda, desfasada en la que es troba Al-Fatah (partit fundat per Iàssir Arafat i incorporat a l’OLP el 1968), que és hereu directe, sense solució de continuïtat, de la concepció geopolítica anterior.

La segona doble alternativa queda d’alguna manera subsumida en l’anterior: creient no creient. Hamas, des dels seus orígens reivindica i propugna la creació d’un Estat Palestí en el que la religió sigui un ingredient determinant (amb l’aplicació, en menor o major grau de la xaria), i l’ANP, finalment el pió d’Occident en l’escaquer palestí, busca conformar l’Estat Palestí sobre bases conceptuals i jurídiques de matriu occidental.
Una tercera dicotomia, que no afecta directament, des del si mateix de la societat palestina, però sí des d’un punt de vista regional (i que es pot aventurar és un dels motius històrics dels fracàs del panarabisme), és l’oposició entre xiïtes i sunnites. Els palestins són majoritàriament sunnites. Presumiblement, això es traduiria en es beneficiïn preferentment de la comprensió i de l’ajut dels països àrabs també sunnites, que són la majoria, i menys dels que són xiïtes. Amb tot, uns i altres els fan igualment servir com a bandera contra l’odiat Israel.  

Com a darrer motiu de discòrdia, que no és altra cosa que una hipòtesi personal meva, tindríem, potser, la diferent actitud respecte als refugiats. N’hi ha desenes i desenes de milers vivint fora de Palestina. Molts reclamen poder tornar (sinó a Israel almenys sí a Palestina), o, suposo, aconseguir la nacionalitat del país d’acollida, el que en la majoria de casos no se’ls hi concedeix de cap manera. És un d’aquells problemes, d’aquells drames humans que s’enquisten i no fan més degradar-se i enverinar-se. Com sol passar en aquests casos, ningú vol fer-se’n realment càrrec. 

Per als països d’acollida són una càrrega que a sobre veuen sovint com un factor desestabilitzador (el que més d’un cop ha propiciat que es cometessin matances: Setembre Negre, a Jordània el 1970; Sabra i Shatila, al Líban, el 1982). La comunitat internacional no vol o no sap pressionar Israel per trobar una solució al problema. Pel que fa a l’ANP o a Hamas, desconec la postura oficial, però no m’estranyaria gens que de moment no sigui cap prioritat, al.legant que mentre no disposin d’un Estat propi no tenen la competència legal i pràctica per assumir la repatriació. 

El destí, doncs, la sort dels centenars de milers de palestins dispersos pels països dels voltants i per mig món, està lluny d’entrar en vies de solució. Com en el passat, segueix sent un argument per deslegitimar Israel a ulls del món, una arma llancívola, més que no un problema que es vulgui realment resoldre. S’ha de reconèixer que és una qüestió difícil (fins un cert punt insoluble), però també és evident que no s’està fent tot el possible. Durant dècades els camps de refugiats han servit de cantera de terroristes, i tot fa pensar que segueixen fent aquesta tràgica funció.