Powered By Blogger

dilluns, 26 de novembre del 2012

Pilar Reactiu (VIII)


Per anar a Egipte de Jerusalem estant, el més senzill (i potser barat), si recordo bé, era agafar un autocar. Era un viatge relativament llarg (pràcticament tot un dia), però era també la manera de compensar una mica el poc país que havia vist fins llavors. No m’ha quedat cap imatge concreta del trajecte per terres israelianes. Suposo que devia veure el miracle agrícola que es va produir en el seu moment allà i s’ha anat mantenint, perfeccionant i ampliant amb els anys. Allò de la conversió dels pedregars (sinó deserts, que es deia) en camps de conreu i vergers. Tinc entès que van ser els israelians els que van concebre el rec gota a gota (i potser també l’automàtic, pel mateix preu, aprofitant l’embranzida). No es pot negar que és admirable, tot i que un cop comences a transformar la natura la majoria de les vegades ja no t’atures i el resultat final pot ser nefast.

Aprofitar racionalment l’aigua no és encara transformar la natura, és simplement ser intel.ligent, pràctic. El que ocorre és que la mentalitat que t’hi porta és la mateixa que t’acaba portant als transgènics, i si no és la mateixa (el que potser és exagerat de dir), el salt, el trànsit de l’una a l’altra sovint es fa de forma inadvertida, lliscant per un encadenament aparentment natural i lògic.

Per altra banda, també cal veure en què es tradueix la riquesa que crees: “viure millor” què vol dir exactament? Ser, fer-se millor? Ser més feliç? Si el benestar (les comoditats, la major salut, la major esperança de vida, el tenir més oportunitats i més accés al coneixement) no deriva en una més gran qualitat humana, queda molt per veure si l’esforç valia la pena.  

No vull donar la sensació que recrimino i exigeixo a la societat israeliana més del que ho faria amb qualsevol altra (estaria incorrent en el típic mancament de la doble vara de mesurar dels antisemites), sinó que senzillament, parlant de la revolució agrícola israeliana i essent un clar exponent d’aquesta mentalitat manipuladora de la natura que tots hem adoptat i desenvolupat en menor o major grau, doncs em sembla oportú i pertinent agafar-ho com exemple criticable (o simplement pretext per fer una crítica de més abast, més enllà del cas concret, que finalment desconec).

Aquest tema podria servir d’entrada per a un exercici consistent a dir què m’agrada i què no m’agrada de la mentalitat, de la realitat humana jueva, suposant que tal cosa, que l’objecte de crítica existeixi com a cosa abordable i intel.ligible, i suposant, igualment, existeixi el dret a jutjar des d’un coneixement superficial de la cosa, el que de tota manera es fa igualment de “automàtica”, natural, gairebé inconscient (la generalització i el prejudici són pràcticament actes reflexos), quedant només al lliure albir el fer públiques o no les pròpies conclusions i el cenyir-se o no als seus postulats en la nostra actuació; dit altrament, el seguir i dur a la pràctica, en l’acció, les tesis, les “veritats” a les que hem arribat.

Em podria endinsar en això, com dic, però crec que no em ve de gust i ho deixo per a una ocasió més feliç o tal vegada per al final d’aquest viatge-record per Terra Santa.

Com era de témer i esperar, creuar la frontera va ser tota una història. Feia anys que Israel i Egipte estaven en paus, essent Egipte un dels rars països àrabs, potser l’únic?, que reconeixia l’Estat d’Israel i que, per obra de la diplomàcia ianqui (i el seu taló de xecs) havia anant establint moments d’entesa, acords de distensió. Pensem en l’acord de Camp David signat entre el president Anwar El Sadat i el Primer ministre Menachem Begin –antic membre de l’Irgun), que costaria la vida a Sadat, assassinat pocs anys més tard pels Germans Musulmans; o en els acords d’Oslo, l’any 1994, entre el també Primer ministre Yitzhak Rabin i Iàssir –o Yasser- Arafat, cap de l’OLP (que costarien la vida al primer un any més tard). En virtud del primer acord, si no m’erro, la península del Sinaí, sota control Isaelià des de la Guerra dels Sis Dies, va ser reintegrada al territori egipci. S’ha de dir que va ser una concessió considerable per part d’Israel, potser no per el valor estratègic i menys encara territorial (que jo sàpiga és un tros de desert sense recursos naturals aprofitables), però pel valor histórico-sentimental que ocupa en l’imaginari col.lectiu jueu: és la terra de l’Èxode i el clímax del Mont Sinaí...

Com deia, doncs, feia anys que Israel i Egipte estaven en pau (o com a mínim un sòlid armistici), però això no era impediment perquè la frontera fos una autèntica barrera militaritzada. El desplegament militar israelià era considerable i ben visible, com de zona de guerra. No recordo ara si vaig veure torres de vigilància, filat espinós, tanques electrificades i aquesta mena de coses (que hom veu en els noticiaris o en les pel.lis i que al final ja no sap si ho ha vist presencialment o no), però em va quedar la idea d’un exèrcit “a l’americana”, ultra-professional, sofisticat, entrenat, preparat. Amb un sistema semblant al de les rescloses, l’autocar va sortir d’un territori, va entrar en una mena de clos extraterritorial, i va entrar en l’altre... No, m’enganyo: ens van fer baixar i va ser a peu que, després d’unes formalitats de control fronterer, vam passar cap aquest espai de transició.

El costat Egipci denotava ja la mentalitat, el tarannà del país vers el que anàvem. No recordo si els funcionaris respiraven més o menys simpatia, però sí que tot reflectia una major informalitat. Em vaig fixar en un soldat i vaig entendre totes les derrotes àrabs dels darrers, llavors, 45 anys. Era un nano jove, a qui se li escapava el somriure; anava vestit de militar (amb un uniforme senzill i encara amb elements desparellats) però l’actitud era la del pastor que passeja unes hores unes cabres que no són seves i que no donen feina perquè tampoc es poden escapar: fer passar l’estona i esperar l’hora de tornar a casa a tocar el tambor i menjar uns dàtils. En aquestes condicions, amb un personal així, era més que comprensible que Israel hagués aguantat les  envestides (tot i la força del nombre i l’abundància d’armament), per bé que caldria matisar, és clar: la Legió Àrab, comandada per oficials britànics, va donar molta guerra l’any 1948, i els siris també la seva, en les successives conflagracions. Que jo sàpiga els egipcis sols han tingut un moment brillant i feliç en llurs hostilitats amb Israel: l’inici de la guerra de Yom Kippur, quan van atacar per sorpresa. Va durar poc.