Powered By Blogger

dilluns, 19 de novembre del 2012

L'Esquirol o l'escala fatal (VI)


Sí, sempre m’ha agradat saber, veure com es fan certs articles, productes, objectes de les nostres vides, que omplen el món i el fan tal com el coneixem. És allò de la revelació del misteri: conèixer l’origen. El que em fa pensar que també hauríem de conèixer el seu destí final. Finalment, hauríem de saber moltes més coses per poder viure, assumir responsablement les nostres vides, entre d’altres tot el circuit, la cadena que segueix tot allò que comprem i consumim: d’on provenen les matèries primeres, on, qui i com es fabriquen els béns que consumim, per on, qui i com es transporta, emmagatzema, distribueix i ven, què se’n fa un cop els llencem perquè es fan malbé o s’espatllen. Aquesta informació (relativament a l’abast) tindria –o si més no hauria de tenir- una incidència enorme en la nostra percepció de la realitat, i en conseqüència lògica, en la nostra actitud com a compradors.

Dit això, si hom es vol estalviar l’haver de ver gaires esbrinaments, es pot limitar a seguir una sèrie de criteris senzills: comprar productes naturals (fets amb ingredients i procediments ecològics, és a dir naturals i biodegradables), produïts el més a prop possible, i per empreses petites o mitjanes, mai grans. Seguint aquestes pautes ja t’allunyes bastant de contribuir a les grans barrabassades globalitzades. És clar que es pot i s’ha de filar més prim: no comprar res superflu; mirar de fer-te tu mateix un màxim de coses; aprendre a reparar, adobar; reciclar un màxim; regalar, donar allò que ja no ens serveix però que segur hi haurà algú que en sabrà treure profit... Però seguir les tres pautes assenyalades ja et situa en un nivell de responsabilitat raonable.

Parlant d’aquestes coses em ve a la memòria una idea que vaig tenir fa uns quants anys en relació a la fabricació industrial de mercaderies: hauria de ser legalment exigible que només es poguessin emprar síntesis químiques que es poguessin revertir. Dir amb altres paraules, que de la mateixa manera que s’ha descobert la manera de barrejar certs materials fins al punt de crear-ne un de nou, doncs que es demostri que s’és igualment capaç de descomposar aquest últim en els seus elements constitutius (i no sols analíticament, sinó en termes de reciclatge). Poder tornar al punt de partida. Això reduiria enormement la gama de matèries al servei de la indústria, però ajudaria a fixar certs marges de seguretat, seria una garantia suplementària de que no tot s’hi val. Se substituiria el fer actual, completament obert i irresponsable: fer sense saber les conseqüències, fugint cap endavant, el futur i la natura diran, per l’assumpció d’una contenció, d’una prudència: fem sols allò que també sabem desfer. Malauradament vivim en la superstició científica i tot el que la tecnologia (l’aplicació pràctica de la ciència investiga i descobreix) és donat per bo, sense que ningú cridi l’atenció sobre la necessitat de tancar el cercle, sobre els riscos que s’incorren inventant sense cenyir-se a cap ordre natural ni, tampoc, humà. Cada dia es creen i s’utilitzen substàncies de les que sols sabem que les podem crear i que responen a una utilitat determinada, i res més. Els seus efectes sobre el medi, sobre la salut a mig o llarg termini ens són perfectament desconeguts. És la fugida cap endavant de l’utilitarisme i el benefici immediats. Una irresponsabilitat criminal i colossal. Aviat haurem de respondre, individualment i col.lectiva per aquest atropellament insensat de l’ordre creat.

Tornant a l’Esquirol i la caseta de l’encens, era manifest que els nostres amics eren lluny de seure en el banc dels acusats, corresponent-los, més aviat, els seients dels fiscals. Com tants altres, són dels mouen en els marges estrets de l’honestedat i la decència, sota l’amenaça generalitzada de l'esbandiment global. Costarà tornar a una dimensió humana i assenyada de la producció; abans, molt probablement haurem de viure una ensulsiada, un terrabastall planetari. El gran clímax...?

Vora la dita caseta hi tenen un gos. En aquell moment el tenien lligat perquè, sembla s’excita en excés amb les visites. D’ençà que tinc gossos m’interesso més que no abans per aquests animals. Tan a prop i tan lluny de nosaltres. Aquest era un pastor alemany, no sabria dir si gran o vell, el vaig veure d'esquitllentes. La vista se’m va anar sobretot al gran sot fangós que tenia just davant de la seva caseta. Sigui per neguit o desfici, l’animal havia gratat el terra fins a fer un esvoranc de dimensions notables. El forat delatava, amb les estries visibles, el treball de les urpes. Tot i que em va semblar una mica irregular, no vull censurar ara aquí als meus amics; ho vaig trobar més aviat còmic. Els humans fumem, ens rosseguem les ungles, gratem el cap o llegim diaris. Els gossos captius, per passar l’estona i desfogar-se del mal de viure, graten el terra fins a fer perillar l’equilibri, els fonaments de la pròpia caseta, si cal. Uns i altres ens consumim sense saber massa què és ni què fer amb el temps.

La visita de la casa, havia d’incloure, si es volia una mica completa, el pis de dalt, on hi havia l’estudi del nostre amfitrió. No era una sala gran, però sí suficient. Ara m’ha marxat si hi havia una llar de foc o una estufa, però la temperatura era càlidament acollidora. Les parets, per tota la casa, eren cobertes de quadres, la majoria seus. Una butaca, una taula amb estris de dibuix precisos (que hauran servit, entre d'altres, per acabar la il.lustració d'un joc de tarot), potser un cavallet, i quatre estanteries amb llibres conformaven aquell niu de l'artista i pensador eclèctic que és l’E. 

El nostre home practica una pintura enigmàtica, mistèrica, amb predomini de negres i colors foscos. La temàtica, suposant que es pugui dir així, és de caire espiritual. A través de poques, escasses figures humanes, com perdudes en espais més aeris que de perspectives terrestres, semblaria que assistim a la recerca, minimalista i depurada, d’una recerca metafísica, del part d’una revelació transcendent. És amant i cultivador de l’antiga tècnica de la pintura a l’ou, i, no sé ara si degut a això, els seus quadres sovint són planxes de fusta, amb un marc, del mateix color que la pintura, de biaix, projectant cap enfora aquesta.

Sobre un secreter el nostre amic tenir un llibre obert. La seva disposició suggeria que era matèria de lectura aprofundida i sistemàtica. Es tractava d’un estudi comparat del sufisme i del taoisme. Em va semblar admirable que algú dediqués les hores clares de la intel.ligència a disquisicions sobre l’origen, l’abast i la confluència de doctrines sàvies. Centrar l’atenció en les ensenyances benefactores de la nostra vida interior em sembla el súmmum de la cultura, el seu sentit últim i més profund. Porto una vida esperant tenir els assumptes corrents prou sota control per poder-m’hi dedicar a pleret. Maleïda política, economia, vanitat i demés llasts... Vaig tenir paraules de lloança i de sana enveja per aquell reducte de recolliment, aquell sacrosant recer de laboriositat intel.lectual, espiritual, artística. Allò era un petit laboratori on l’ànima de l’E., l’alambinava i decantava en solucions alquímiques de progressiva purificació. Un santuari dedicat i consagrat a les très riches heures del nostre amic. El recordatori d’un deure pendent i de quina és la direcció de la llibertat. Gràcies.