Powered By Blogger

diumenge, 15 d’abril del 2012

Ha mort en Josep Piqué (III)


Una altra activitat que em va marcar, en aquella edat en la que un és una tableta de cera on tot s’imprimeix amb força mítica, va ser la verema. Tinc un record molt borrós, molt fugaç de la cosa, probablement perquè sols hi vaig anar un cop, un dia, però hi ha edats, com dic, que una sola vegada és tota una era de la història de la Humanitat. Encara veig els rengles de ceps, els pàmpols rasposos, els típics recipients de fusta per a carregar el raïm (amb cintes de ferro i agafadors mirant cap al terra), sento les  apegaloses mans obrint-se pas entre el fullam de la vinya mans per agafar, com qui sospesa un pes, un grapat de raïm que un cop sec de tisora farà nostre, els riures dels companys de verema, a qui l’edat, la familiaritat i l’hàbit donen marge per a la broma, la llum solar en una paroxisme de claror encegadora i abrusadora... 

Sí, tot això ha quedat inscrit en algun racó del meu cervell, però el que rememoro primer i per damunt de la resta quan penso en aquell dia llunyà, és l’embafament que em va agafar de menjar tant de raïm. Ajudava a collir-ne (suposo que amb les clàssiques estisores de podar: tan belles en la seva perfecció pràctica, amb el seu ferro, polit per l’ús i ennegrit per una pàtina de noble òxid), però l’apetència per aquell fruit, per ell mateix i per mirar d’aplacar la set de la calor solar, era irresistible i no parava de menjar-ne a grapats. Com era d’esperar, l’efecte de l’excés de sucre combinat amb l’escalfor del cos em va sumir en una mena de mareig etílic no del tot desagradable; era com una embriaguesa de sensualitat. Rara vegada hauré estat tan a prop d’una celebració pagana. 

Aquest record es va, com altres, enquistar en la meva memòria, i va reforçar, un cop més, la meva adhesió, gairebé incondicional, als valors i a l’estètica pagesívola. Per a mi tot allò era com una mena de bateig, de viatge iniciàtic a l’etern retorn de la Història de la Humanitat. La meva sensibilitat, procliu al romanticisme, ho entenia així i va instituir una mena de pacte de sang amb tots els quefers camperols. No cal dir que la viticultura, tan nostrada, tan pròpia del nostre paisatge mediterrani, va ocupar un dels llocs d’honor d’aquesta mena de panteó de labors agrícoles que la meva ment va anar concebent amb el pas dels anys. Coses per a mi venerables, i que a dia d’avui segueixo saludant amb íntima admiració, amb profund reconeixement. 

Tot això queda ara molt lluny en el temps. No tant per la distància dels anys, sinó per l’abandó de moltes activitats o la mecanització d’altres. Quan jo vaig conèixer, d’esquitllentes, aquest món, segurament ja estava tocat de mort, però el núvols del fat disgregador, si bé ja visibles, encara eren a l’horitzó. L’oliva i la vinya sembla que resisteixen, sobretot el segon, la garrofa, a punt de desaparèixer, podria salvar-se per mor de la pastisseria, però... el conreu de l’avellana o de l’ametlla, actualment, no són més que una ombra del que havien estat. Cada anys se sumen a l’abandó més i més terrenys (“fagines”, en deien llavors, si no m’erro). El preu de la mà d’obra fa que no sigui rendible collir el fruit; a això s’hi afegeix la poca predisposició de la generació dels fills a seguir l’ofici del pare, de l’avi, del besavi... De fa 2, 3, 4 o més lustres la cadena ancestral no para de trencar-se. Unes poques dècades han acabat amb una pervivència de 1.000, 1.500, 2.000 anys o més. Activitats que s’havien mantingut vives, amb escassos canvis, des de l’època dels romans, semblen, un cop trencada la baula familiar, condemnades a desaparèixer llastimosament, vergonyosament. 

Et passeges pel camp de Tarragona i veus centenars d’avellaners deixats de la mà de Déu: embordits, absurds, desvalguts. Qui diu avellaners, diu ametllers. Tenim els fruits secs a tocar de la mà però preferim importar-los de Turquia, del Magrib o de Califòrnia... Deserció, claudicació: derrota. Em pregunto si aquest comportament nostre no és un lleig, un afront imperdonable que fem a la memòria de les generacions i generacions de pagesos que amb afany fet de patiment i suor han afaiçonat els nostres camps, donat vida a la faç del tros de Terra que veuen els nostres ulls als quatre punts cardinals. I responc a la pregunta que em faig amb un sí rotund. Tan de bo m’equivoqués.

Els vespres a casa els Piqué eren plàcids. Segurament m’oferia per ajudar a alguna tasca domèstica però, que recordi, fora de la crema de restes de poda en el carrer de terra a pocs metres de la portalada del jardí o d’alguna compra al “colmado” proper a la plaça del a Vila, gaudia de lleure i em podia distreure com bonament volgués. Un entreteniment gairebé inesgotable era la caça de mosques. N’hi havia moltes i em divertia matant-ne dotzenes, amb la mà o amb el caçamosques. Els infants solen ser cruels amb animals; jo limitava la meva crueltat als insectes (i no tots); tot el que fos d’una certa grandària, per una barreja de por i de simpatia, em mereixia respecte i fraternitat. Però les mosques, no: la meva identificació no arribava fins a elles. Recordo així mateix haver jugat partides d’escacs i, sobretot, de dames amb en Josep. Perdia invariablement, però això no disminuïa, ans multiplicava, el meu interès per aquests jocs. 

Entre una cosa i l’altra, la terrassa i el jardí s’anaven enfonsant en la blavosa llum del capvespre; s’encenien els llums de la casa, la llar es recollia sobre ella mateixa. Se sentia el bordar d’algun gos, el sotragueig d’algun carro ressagat, les campanades de l’església i poca cosa més. Per matar la gana abans de sopar, com feia també en altres moments dels dies que no anava als camps i em romania per la casa, obria avellanes amb un trenca-avellanes de ferro que recordo perfectament: dos mànecs de ferro treballat, gravat o repujat, articulats un sobre l’altre. Senzill però eficaç. Semblava tret d’un museu de l’Antiguitat, una peça hitita o assíria. Tan antic no era, però els seus bons 150 ó 200 anys sí que els podia tenir. Era un amic més, entre d’altres, en aquella casa venerable.

Els sopars es feien sota la llum groguenca d’una làmpada de sostre de vidre verd, com de billar. A vegades s’encenia la tele i connectàvem amb el món i el seu ritme mundial. Pràcticament sols tinc un record televisiu d’aquelles estades a Montbrió: el programa Un, dos, tres, responda otra vez. Regularment, atrets per la llum, rebíem la visita d’uns escarabats voladors de color verd, llàstima que no sàpiga ara el nom de vol bastant espectacular. Apart de que el seu anar i venir molestava i hi havia el perill de que s’encastessin en el menjar, se’ls hi atribuïa una capacitat de fer pudor fora mida, el que decidia a la Josefina, quan s’estaven quiets, a atrapar-los amb un petit retall de diari i a sacrificar-los camí del cubell de les escombraries. A mi em sabia greu, la veritat; eren uns bestioles molt maques; quan encara era petit em feien una mica de por, però les trobava perfectes, molt ben dissenyades, amb un verd (a vegades estriat o tacat de motius) d’una exactitud meravelloses.

Cap al final del sopar solia aparèixer “la Juanita”. Era una aparició d’un altre temps. Era una dona ja vella, prima, amb les cames més guerxes que he vist mai. Al caminar es balandrejava molt pronunciadament d’un costat a l’altra, tal era l’encarcarament de les seves cames. Tota ella era com d’abans de la guerra: el seu cabell negre recollit, el seu vestit senzill blau fosc de “topos” blancs, la seva estampa desmanegada: la viva imatge d’una bruixa. El seu parlar, amb una boca quasi totalment esdentegada, era un pèl estrident però dolç, amb un català castís, de poble. El seu rostre, tot arrugues, era sempre presidit per una somriure de bondadosa i servicial complaença, i per un ulls humitejats de benvolença. Ho mirava tot amb ulls divertidament amorosos, empetitits per una secreta i íntima delectança; tal vegada era també un recurs per conjurar els perills i els cops de la vida; no ho sabré mai... L’escena, amb ella dreta responent alguna pregunta condescendent sobre el seu dia, i nosaltres asseguts acabant l'àpat, tenia un regust ancestral, semi-feudal: el servidor que ve a retre els honors als senyors abans d’encetar la seva feina. L’intercanvi durava uns escassos minuts, però suficients perquè em quedés gravat a la memòria. La Josefina o l’Assumpte no tardaven a alçar-se i marxaven amb ella a la cuina, on La Juanita s’afanyaria, amb les seves grosses i ja artrítiques mans, en algun servei domèstic. Gràcies, Juanita, per la teva generositat, la teva absència de malícia, la teva senzilla bondat. Al cel siguis.

Un cop preses les postres, consistents sobretot en fruita, entre la qual, si era ja la temporada, el moscatell més bo hagi provat mai, i desparada la taula, eren molts el cops que jugàvem al Mikado. Vaig descobrir el joc en aquella casa. M’apassionava. Ser capaç de moure un palet del teus, amb unes franges de color determinades, sense moure els altres, era un repte que fascinava. Mica en mica el que semblava un entrelligament  inextricable de palets, s’anava esclarint, resolent, desapareixent. Era maco d’assistir i de participar al fenomen.

Arribava la temuda hora d’anar a dormir. Dic temuda no per les escasses ganes de ficar-me al llit, sinó per la basarda, la por que m’inspirava el segon pis on la majoria de les estades tenia la meva habitació. Els altres dormien a baix; jo era l’únic que havia d’anar a dormir... amb els morts. Era aquesta la sensació. Però la fatiga acabava vencent les aprensions i tornava a presentar-se un nou dia, assolellat, com gairebé sempre, i amb noves descobertes esperant-me.