Powered By Blogger

divendres, 2 de març del 2012

Ciris per Síria (IX)


Resum de la meva postura. Justificacions i altres consideracions

Bé, acabo aquest exercici d’interpretació, de comentari del  que ha passat a Líbia i del està passant a Síria (que m’haurà resultat força esgotador, la veritat, segurament també per a l’eventual lector, ho sento). Amb la crítica que faig a les maniobres “atlàntiques” en quant les seves vertaderes motivacions, penso que compenso una mica la frivolitat irreflexiva amb la que vaig desitjar i saludar la seva intervenció a Líbia. Vaig lamentar haver-me deixat enganyar en aquest cas i d’altres. Sentir-se manipulat i abusat no fa cap gràcia. Em trec, en part, un pes de de sobre.

Al principi d’aquesta sèrie d’escrits pensava que anava a dir una colla de banalitats, d’evidències i quasi em feia vergonya l’insult a la intel.ligència dels possibles lectors que em disposava a perpetrar. No m’he desfet del tot d’aquesta sensació, però haig de dir que a mesura que m’he endinsat en el tema ha tingut lloc un aprenentatge considerable: el sentit de la meva intuïció inicial era més aviat confirmat per les dades i circumstàncies que anava llegint i aprenent de com s’ha desenvolupat tot el drama libi, i, avalava, per extensió la prudència i la desconfiança amb la que crec s’ha d’encarar la voluntat salvadora d’Occident també pel que fa a Síria.

Segons el meu parer, s’hauria comprovat amb escreix que tota malfiança és poca i que s’ha de ser extraordinàriament vigilant i escèptic amb l’allau de notícies i la seva interpretació que ens cau al damunt. La informació no és neutra, mai ho estat. És una arma més de la guerra, del poder: potser la més poderosa i subtil. Una més al costat de les altres: la militar, l’econòmica, l’espionatge. S’ha de mantenir viu l’esperit crític, buscar el rerefons, mirar la lògica de les coses, repassar la història, aspirar a un criteri mínimament congruent, i no quedar-se neutralitzat, obnubilat, voleiat com un ninot que es fa anar d’un costat a l’altre pels que mouen els fils de la història.

Ho sabem i és molt senzill: els mitjans de comunicació es basen en les informacions que preparen i gestionen en gran mesura (sempre hi ha algun independent) les famoses agències de notícies. Aquestes són un grapat de multinacionals de la informació que canalitzen i dosifiquen aquesta: el què, el com i el quan depèn d’elles. Els seus criteris bàsics de funcionament són el benefici que treuen de la informació (la notícia com un producte, un article comercial més) i la dependència i vincle (tàcits, indirectes) que tenen amb els poders públics dels països on tenen les seves seus centrals (i/o el seu capital). La majoria d’aquestes agències (i certament les que operen en els nostres països occidentals) són occidentals, el que vol dir, que tan pel que fa la visió del món, com pel que fa a l’interès comercial i polític, s’ajustaran bastant al patró mental dominant en les nostres societats: ens diran, des del prejudici, el que volem sentir, des del prejudici. Reuters, France-Presse, Efe, etc. són “la veu del seu amo” i treballen per tenir els “súbdits” reconfortaran la percepció de la realitat que aquests tendeixen a tenir (encara que sigui esporuguint-los: estigueu contents, mireu que malament s’ho passen a allà baix, al cap i a la fi nosaltres no estem tan malament, veritat?). 

Un prova, que sobta però és recurrent, de que la nostra credulitat és infinita i està profundament arrelada en la nostra mentalitat, és el fet de veure com tornem una i altra vegada a donar credibilitat al primer que se’ns diu (si es fa des d’una posició investida de d’oficialitat, d’autoritat) malgrat tinguem perfecta consciència i memòria que aquesta mateixa font va donar per bones determinades informacions que després van resultar ser falses. Tots tenim prou coneixement de la història contemporània per saber que el que se’ns donava per verídic fa 30 anys, o 50 als nostres pares, era en molts casos fals. Si es mentia en el passat recent, per què s’hauria deixat de cop i volta de manipular l’opinió? Per què d’un dia per l’altra la interpretació dels fets passaria de fal·laç a veraç? Per la possibilitat de contrastar la informació? Que ningú em faci riure. Perquè tots plegats som millors i el món és més transparent i exigent? Ha, ha, ha! En nom de què hauríem de ser avui dia més íntegres, més probes, més honestos, o ni tant sols més sincers? Algú m’ho pot explanar? Gràcies.

Si sabem fefaentment que se’ns ha mentit en el passat, lo lògic, lo racional és pressuposar que també actualment se’ns està mentint. Tot el que no sigui mantenir desvetllada aquesta reserva, és abocar-se a ser víctima de l’entabanament sistemàtic.

Una primer nivell d’explicació de perquè caiem tots plegats en el parany, seria el de la facilitat. Facilitat de dos tipus o a dos nivells.

1. No volem cercar la informació. Volem que aquesta ens arribi ja preparada i embolcallada talment el menjar “fast food”. També en això defugim tot el que és difícil.

2. Ens agrada tot el que apel.la a les emocions. Tenim mandra de reflexionar. El que volem és una injecció, la nostra diària dosi de morbo i sentimentalisme. Morbo, per a satisfer les nostres baixes passions (d’europeus “lectors de diaris i de fornicadors”, que deia en Camus a La Chute). Sentimentalisme, per emmirallar-nos en l’amor que sentim per nosaltres mateixos (ben conscients que ens estem morint i volent tenir i donar de nosaltres mateixos una bona imatge, un bon record: som, érem gent benpensant; estàvem amb els “bons”, no som culpables de res, etc.). En resum, volem “vibrar”, amb el baix ventre, i amb el cor passat pel “túrmix” dels nostres cervells individualistes, egocèntrics... moderns.

Volem, per tant, una informació plaent, ràpida de digerir, i que no posi gaires traves a la precipitació i a la superficialitat del nostre judici. No hi ha res que ens agradi tant com judicar (i condemnar). “Com les piranyes” (Camus, ibídem).

Hi ha, però, una explicació de més calat a la manera aquesta nostra, infantil i irresponsable, de rebre les informacions i de jutjar a partir d’elles. A la pregunta, d’on prové la nostra credulitat?, es pot mirar d’esbossar una hipòtesi de resposta a un nivell més profund. Heu–la aquí: necessitem creure en alguna cosa, en algú, i com no tenim res més a mà, creiem en la Humanitat. Però qui és “la Humanitat”? Doncs aquell que aconsegueixi encarnar un màxim el que podríem anomenar la veu amb consciència. Qui pot assumir aquest paper? Tot aquell que tingui un discurs i que tingui mitjans per difondre’l de manera amplificada i continuada. Si tots plegats tinguéssim una visió més transcendent de l’existència humana, tindríem la capacitat de posar en quarantena, de mirar amb una certa distància tot el que se’ns diu, atenció: també el que se’ns diu des de les instàncies revestides de seriositat i “professionalitat”. Com no tenim aquest recurs, romanem “atrapats”, tributaris d’aquests “predicadors oficials” que, inconscientment, hem divinitzat.

Al meu entendre estem molt massa “enganxats” a la perspectiva purament i exclusiva humana. Que no n’hi ha cap altra? Sí i no: hi ha l’enfocament, més allunyat de l’immediat (ja transcendent, doncs) de la nostra humanitat, vista, viscuda, des del que hi ha de diví en nosaltres, des de la perspectiva divina que podem, encara que sigui molt parcialment, adoptar. Mentre no ens separem mínimament d’allò humà, no deixarem de reproduir la petitesa de les seves pors. Sols d’una visió molt més àmplia podríem arribar a tenir una visió realment universal del problema de la condició humana. Mentre no ho fem, seguirem parlant de la Humanitat quan en realitat estarem parlant de “la societat concreta en la que vivim en aquest moment present”, no fent més que generalitzar a tot el món el nostre particular punt de vista, i amb ell també els nostres fantasmes, els nostres mites, les nostres idolatries... Des de l’humanisme no hi ha universalisme i sí relativisme estret de mires. Humà, massa humà, que deia Nietzsche: quanta raó tenia...

Em fa quasi vergonya haver de dir coses tan evidents, però, com dic, jo també he estat víctima de la fal.làcia, i per tant no puc criticar ningú, i si escric potser és sobretot per a mi, per esmenar el meu error.

El resultat de tot això, és que ens complaem, ens recreem a jutjar des d’un nivell de desconeixement (per dir-ho suaument, eufemísticament: ignorància supina seria la paraula justa) i d’idees preconcebudes que fa por. El nostre atreviment i obstinació no semblen tenir límits ni aturador. Sabem perfectament que els vencedors escriuen la Història, però ni se’ns acut pensar que escriuen igualment el present... Ens venen una versió simplificada fins a gairebé la caricatura del que passa en el món i els hi comprem, perquè aquesta versió té una virtut inestimable: ens tranquil.litza, disculpa, exonera, justifica. Anem bé.

Ens sentim cofoiament integrats en el caliu de “l’opinió pública”. Però existeix realment una cosa així? Té existència pròpia i autonomia dels mitjans de comunicació i dels poders públics això que anomenem opinió pública? Fins a quin punt la tan escatainada opinió pública no és més que un invent dels media de cara a legitimar el que el poder decideix a cada moment. Tot Poder necessita uns espectadors: primera, perquè sense públic no hi ha actuació (necessitem els altres per emmirallar-nos); segona, perquè al Poder li cal la legitimitat i aquesta passa per aconseguir l’aprovació de la majoria (inclús les tiranies s’aguanten “democràticament”: sense el suport explícit o tàcit de la massa no hi ha autoritat que aguanti amb una mínima continuïtat; tercera, perquè al Poder li cal la col.laboració de la gent, del poble: calen sempre braços (els clons i els robots encara no estan prou a punt). Els mitjans, per altra part, talment uns mèdiums,  cobreixen perfectament també les necessitats de l’”espectador”: ens donen espectacle; ens donen la il.lusió de que importem i de que la nostra aprovació compta (i no és ben bé fals, però quin valor pot tenir el nostre suport obtinc per inducció, seducció, de manera insidiosa, capciosa?); ens demanen la nostra cooperació (sobretot mostrant-nos ben passius i dòcils) i això ens fa sentir responsables, partícips, per fi actors, protagonistes de la Història: aquesta, i el Gran Germà, compten amb nosaltres, però sobretot no ens movem de casa... Que maco.

En síntesi i substància: no ens interessa l’autocrítica (l’única capaç de guiar-nos cap a la pròpia millora). El que ens agrada, encara que no sigui portador de res (que no sigui la vanaglòria) és fixar-nos en els errors del veí, de tercers. Ens encanta ser tractats com titelles, ens encisa ser activats de manera conductista: volem un món comprensible, simple i que ens sigui favorable, ja! Ho exigim!... Amb aquestes premisses, es pot afirma sense por d’equivocar-nos que el nostre criteri d’avaluació de la realitat no va gaire més enllà del més pur, desenfadat i desvergonyit autobombo; ad majorem gloriam de la Humanitat, això sí, no sigui dit.

Bé, un cop apuntat el que precedeix, puc passar a desenvolupar breument una sèrie de consideracions que expliquen i concreten més en detall o circumstancialment la meva suspicàcia, el meu dubte. Es tracta bàsicament de la constatació d’un seguit de contradiccions i incongruències.

1. Occident vol que tot el món sigui com ell (que exemplifica millor que ningú les veritats universals). En la pràctica, però, quan l’alumne tendeix a superar el mestre, el mestre es rebota i li fot un clatellot: em faltes al respecte. Què volem dir, amb això, doncs que vivim en la contradicció de voler que els altres, “el tercer món”, sigui com nosaltres (per allò de projectar-nos i veure’ns reflectits en el que ens envolta (actitud molt humana, natural i inevitable), però en fons, volem que es mantingui en una posició d’inferioritat, tant per poder seguir explotant-los, com, més important, per poder seguir sentint-nos superiors. Vivim doncs atrapats en el paternalisme neocolonial de sempre. Un exemple: Iran no té dret a tenir la bomba atòmica perquè són una gent perillosa i les seves intencions són diabòliques. No serà més aviat que no fa cap gràcia que la borsa creada a Teheran hagi exclòs el dòlar? Creiem realment que els iranians estan més privats que nosaltres de sentit comú i de la mesura? I s'hi ho creiem, pensem que tenim motius per creure-ho, estem segurs de quins són els millors mitjans per defensar-nos? L'ostracisme i la guerra són les úniques sortides?

2. Quina credibilitat pot Occident quan diu preocupar-se de la sort dels pobles del tercer món perseguits pels seus governs, quan en prou feines s’ocupa correctament de la seva pròpia gent (més de 30 milions de pobres només als EUA)? O, més revelador i definitiu, quan sí permet la repressió en certs països i en canvi, curiós, ves per on, no en d’altres. Els casos d’aquesta política de 2 pesos, 2 mesures són flagrants: Txetxènia (potser mig milió o més de morts o més), Darfur, Bahrein, Birmània, Tibet, Ruanda... i tants altres que em deixo o que desconec. Se’m dirà que Txetxènia era un assumpte intern rus (com també ho és a Síria, no et fot, i de fet tampoc serà cert: ja Tolstoi deplorava el que l’exèrcit rus estava cometen en una terra que ni per llengua, ni per cultura, ni per religió els hi era pròpia) i que de tota manera cal tenir miraments amb Rússia (resulta, doncs, que el poder mereix més respecte que el dret a la vida i a la justícia: ja ho sabíem, gràcies per aclarir-nos-ho!). El mateix se’ns dirà respecte al Tibet (que ens deixarà igual d’insatisfets). Pel que fa a Darfur, ja els qui costarà més justificar la indiferència: m’hi jugo el coll que no hauria estat tal si hi hagués petroli o alguna matèria primera interessant pel mig. Tampoc van fer gran cosa per la separació de Sudan del Sud: aquesta va trigar lustres i desenes de milers de morts a arribar: no deien que els hi semblava intolerable la massacre de civils? 

Per altra banda, se segueixen apuntalant tiranies (sovint hereditàries) com la d’Aràbia Saudita, on l’esclavitud no va desaparèixer fins l’any 1966, on el paper de la dona (uns dels grans arguments per a menysprear i combatre segons quines societats) és potser pitjor que a Europa fa 100 anys, on hi ha minories oprimides, on els homosexuals s’han d’amagar sota terra, on impera la xaria (en virtut de la qual t’exposes a que tallin la mà per pispar un tros de pa), on es tortura, on segur que es practica la trata de blanques i el tràfic d’òrgans, on regne un islam fonamentalista finançador de terrorisme arreu del món àrab, on no està previst cap procés de democratització de la vida política, ni ara ni d’aquí vint anys... Però són aliats nostres, ah! val, llavors no passa res, perdoni si li ofès, jo em pensava... jo no volia...