Powered By Blogger

divendres, 16 de març del 2012

Tsunami atòmic


Aquests dies, com tothom, he recordat la tragèdia ocorreguda fa un any al Japó: el terrible tsunami i el subsegüent accident nuclear a la central de Fukushima. Uns vint mil morts, crec recordar, i no sabrem mai quantes desenes de milers de persones contaminades per radioactivitat (ni tampoc en quina mesura l’accident i les seves conseqüències afectaran negativament a la salut dels organismes vius de la zona o de part o tot el planeta).


Sota el xoc de les espantoses imatges que ens arribaven, vaig escriure el que segueix.


“He volgut descriure les imatges esglaiadores que m’han arribat del tsunami al Japó, com per prendre consciència, enregistrar la impressió que m’han causat... Ve a ser una mena de síntesi, de breu poema en prosa de l’horror.


Aquella marabunda monstruosa engolint camps cultivats i arrossegant cases, vehicles, ferralla i fustam de tota mena!... Irrompent brutalment, salvatgement a tota velocitat (50, 60 km/h ?) en les aigües plàcides d’un riu, en la pista d’un aeroport o en les plantacions nítidament parcel.lades... Impressionant. Vaixells escampats panxa enlaire, talment joguines maltractades, varis quilòmetres terra endins, i fent costat a tota mena d’artefactes traginats per l’imparable torrent marítim: habitatges de fusta, cotxes, tanques publicitàries, pals elèctrics, restes inextricables de múltiples i variades destrosses... la vívida imatge del caos absolut.


Automòbils mirant de fugir, amb desesperació entre inconscient i precipitada, per carreteres encara transitables. Aquells camioners dalt d’un terraplè-pont que veuen (i senten!), terroritzats, com s’arremolina als seus peus “la bèstia”, i, rugint, puja impetuosament de nivell... sense que la filmació, que es talla, et permeti saber si el desnivell de que gaudeixen era, vas ser suficient per salvar-los... Per a mi la imatge perfecte, en termes apocalíptics, és aquella en la que es veuen cases de fusta en flames... i en moviment!, endutes per la marea enmig d’un agregat catastròfic d’altres cases que avancen, giravolten, s’encallen entre elles (talment uns autos de xoc impassiblement suïcides) o simplement són esbotzades i empassades per la força desfermada d’unes negrenques aigües fastigoses.


Ho portava a dins des d’ahir o abans d’ahir, i volia, necessitava compartir-ho. Gràcies per deixar-me abusar de la vostra atenció.”


Eren paraules de fa un any. Suposo que les tornaria a escriure gairebé igual. Davant de l’enormitat de la cosa em vaig refugiar en el llenguatge. La paraula com a pantalla, filtre: conjur, exorcisme... Humanitzar l’inhumà, l’inhumanitzable. Assimilar –tot mantenint una distància- el que és simplement inacceptable, intractable. Fer apressadament, com les aranyes amb les seves víctimes, un embolcall que permetés sinó entendre, sí mirar de front el que no té nom, l’immund; mirar-ho i memoritzar-ho. Donant forma no edulcora; fent comprensible no confereix bellesa al que no en té? En quina mesura no es tracta d’una traïció, d’una adulteració? Per altra banda, pot la paraula donar compte, transmetre sense operar una caricatura, una simplificació, una banalització del que descriu? No queda clar. La poesia, tal vegada.


I després, el camp de batalla, l’exposició als quatre vents de l’abjecta labor realitzada per la inundació, la invasió marina: empenta abraonada i escandalosa en el seu flux d’anada, arrossegament lent i insidiós en el seu reflux de tornada, en la ressaca. Prou irresistible, poderós, imperiós per crear, en minuts, poques hores o escassos dies, el panorama d’una devastadora guerra de mesos o anys.


Suposant que es pugui i es vulgui abstraure de l’espectacle de la destrucció tot el dolor humà que comporta aquesta, se m'acut (fent-me eco d’una idea que no és meva, però que faig meva aquí), que per la qualitat de la runa que deixa una destrossa d’aquesta magnitud, podem ponderar, avaluar el nivell estètic (i, per concomitància o correlació, ecològic) assolit per la civilització en qüestió. Veient la immensa lletjor dels enderrocs i vestigis de tot un univers d’objectes i d’edificis arrasats, podem calibrar la bellesa que tot aquell conjunt tenia quan estava sencer i coherentment distribuït. La bellesa, no és, no es pot basar sols en la superfície, en l’aparença: ha de ser constitutiva, orgànica, integral. Japó ens ha ensenyat com n'és de lleig el nostre món industrial, com n'és de lletja la “matèria”, els materials, amb la que construïm la nostra realitat.


Respecte a la catàstrofe nuclear (les desgràcies mai venen soles o tota situació tràgica és susceptible d’empitjorar), dubto molt de que haguem après res, de que la Humanitat, o si més no els seus dirigents, hagi après cap lliçó i estigui veritablement decidida a canviar les coses. S’ha parlat molt de deixar de construir centrals nuclears, de no allargar sota cap concepte el seu cicle de vida útil, d’accelerar el seu desmantellar-ne, etc., però tot fa pensar que són paraules, intencions que el vent s’endurà: la força de la inèrcia, com la de l’aigua, és molt gran. Hi ha molts diners en, i també molts interessos. Com, per alguns països, la qüestió de la independència energètica. 


Voldrà, per exemple França, que ha fet de les centrals nuclears el pilar de la seva autosuficiència energètica, renunciar a la quasi seixantena de centrals que té en el seu territori? Sembla que no. O el que és el mateix: en quin termini (de quantes dècades parlem)? A canvi de quin grau de control a l’exterior de fonts d’energia alternatives a la nuclear? Tot fa pensar que la lògica estatal comportarà i imposarà unes condicions que seran tot menys lleugeres per a la llibertat i la salut dels habitants del planeta. Quin preu haurem de pagar per la fusió nuclear o les energies alternatives (geotèrmica, mareomotriu, eòlica, solar...)? Es desenvoluparan i implantaran de forma (a una escala i amb uns objectius raonables) que ens puguem realment salvar, o ho farà de manera que ens, seguint la seva particularment modalitat, ens enfonsem un cop més en la històrica fatalitat de la destrucció natural, del negoci monopolístic, de l’excés per a uns i la penúria per a uns altres? Està per veure, però l’escepticisme és de rigor.


És palès que l’ésser humà té un “problema” amb l’energia. O és escassa, o és cara o és perillosa, o dues o les tres coses al mateix temps. Per obtenir-ne, des del principi dels temps, ha calgut l’esforç, l’ús de la força: treball i violència. I tanmateix, fa més d’un segle, el físic i inventor Nikola Tesla va descobrir l’energia lliure o del punt zero: energia produïda a través de la repulsió magnètica dels imams, cosa que produeix un moviment perpetu, és a dir, una font energètica abundant, neta i infinita (sempre que existeixin camps magnètics). Que no n’hagi explotat aquesta font d’energia és un misteri... o no: més aviat cap.