Powered By Blogger

dijous, 29 de març del 2012

Escapada a Andalusia (VII)



Veient desfilar des del cotxe els habitatges dels afores (la majoria mentalment estrafets, disgraciosos a matar) em convencia cada cop més de la justesa de la meva tesi. La vaig completar afegint que els temps moderns sols són suportables des de l’instint més primari (el que no deixa de ser una paradoxa), i des de la sofisticació més autista (concepcions mentals alambinades, abstractes, de laboratori): l’animalitat i la robotització; la humanitat que media entre ambdós extrems no hi té lloc, no té marge de maniobra. En última instància, sigui per dalt o per baix, el sistema sols es manté per la fugida cap endavant en forma de guerra o de creacions insensates: arquitectòniques, com l’edifici de 1.000 m construït a Xina o Dubai, ara no recordo, l’hotel ja emblemàtic de Singapur, o el mateix Eurovegas; tecnològiques, com la central hidràulica de les 3 gorges de la Xina; biomèdiques, no tinc cap exemple precís però estic convençut que s’està investigant més enllà de tot límit, i per altra banda, segueix planant el dubte de si la SIDA no seria una invenció de laboratori esgarriada.

El fenomen aquest de “sortir de mare” es dóna en més camps, en tots els de l’activitat humana (lògic, no podria ser altrament), però m’he limitat, centrat en aquests, per ser potser els més rellevants. La conclusió a la que arribava en aquesta excursió mental era que estem encadenats a una roda de la que no podem escapar, perquè la fugida no fa més que reforçar la nostra subjecció a la roda: hem caigut a la condició de hàmsters. La Humanitat necessita permanentment grans dosis de dopatge per tal de pair la realitat que va generant. Contràriament al que es pensa, la supervivència es troba en la direcció exactament oposada a la de la consecució de la bona vita, que deien els humanistes italians del Renaixement; la primera no és un grau de la segona, sinó la seva negació!). Quant més aconseguim sobreviure més ens enfonsem... Per accedir a la vida plena caldria renunciar, morir i renéixer, fer un salt en el buit; però la supervivència creació addicció, heus aquí el problema. Tornant al dopatge, el que es constata és que aquest és doble: el literal i individual dels estimulants (tabac, alcohol, substàncies psicotròpiques, i tota la col·lecció de fílies i fòbies extravagants i més o menys patològiques), i el més social i “racional”, i a priori emancipador: la concepció o la participació en aventures tecnocientífiques que sols poden acabar malament. Resumint: per tal d’aguantar l’esclavatge del Progrés que tu mateix contribueixes a construir (i en el que creus i dóna sentit a la teva existència) t’has de fotre tanmateix una bona ratlla de coca o alguna cosa equivalent. En fi, si la meva teoria té algun fonament de veritat, el futur pinta molt negre.

Deixàvem Granada, una ciutat que ha crescut enormement, que sembla puixant, on injeccions de diners vingudes de qui sap on (tal vegada d’un nord llunyà o no tant) han permès mantenir el patrimoni històric amb un aspecte impecable, obrir no sé quantes avingudes, fer instal.lacions de tota mena i donar serveis abans impensables. Se li veu el  nervi de capital cosmopolita que deu fer d’ella un dels motors d’Andalusia. Jo em quedo, però, amb la Granada dels carrerons de l’Albaicín, de la Carrera del Darro, de l’Alhambra. Esperem que aquesta no desaparegui del tot. Pel que fa a la gent, la impressió que t’emportes és que són correctes, però més aviat eixuts, no particularment simpàtics ni “salerosos”. És sabut que per a la resta d’andalusos, els granadins passen per gent “malfollà”.


En David havia proposat de fer nit al Cabo de Gata. Em semblava perfecte. Això, de moment, suposava agafar direcció Guadix. Per la zona de Guadix (o era ja per Baza?), i el paisatge color bistre que sembla la tonalitat definitòria del camp andalusí, vam creuar tota una zona de coves i el seu reclam turístic, que vaig trobar genial: “Ciudad troglodita” (deliciós oxinorom...). No ens vam plantejar de parar, potser simplement per allò que té l’anar en cotxe: la productivitat quilomètrica. La que mana és la màquina, i la funció és fer quilòmetres; cal sotmetre’s aquesta lògica. Per Baza (o ja per Cúllar) ens vam adonar de que l’havíem cagada: Cabo de Gata queda una mica per sobre d’Almería i no, com creia en David (per haver-se-li quedat aquesta impressió geogràfica del periple automobilístic viscut uns mesos enrere), “a la dreta de Cartagena”. Reconec, per part meva, no sols la ignorància general, sinó la manca de perícia de copilot alhora de trobar el lloc en el mapa. Vaig recórrer repetidament de dalt a baix la costa (en un tram de potser 150 quilòmetres) buscant el nom i no veure res; refiant-me de l’afirmació d’en David potser no vaig arribar a mirar per sota d’un cert nivel, on no hauria trigat a trobar-lo. Rectificar era força complicat: implicava fer marxa enrere o embolicar-se en un trajecte més aviat tortuós de carreteres comarcals que travessàvem multitud de localitats. Hauria estat un itinerari maco, però ens va fer mandra i quasi tàcitament vam abandonar la idea de Cabo de Gata.


Chirivel, Vélez Rubio: ens apropàvem a Múrcia. Ens guiàvem per dues idees: arribar fins al mar i evitar a tot preu d’agafar l’autopista de la costa, mantenint-nos sempre en l’autovia. Un cop arribats a Puerto Lumbreras vam girar cap a la costa, a destinació d’Águilas. El paisatge cap al Mediterrani, més aviat pla, no era particularment bonic. Em queda la sensació d’una teranyina d’explotacions agrícoles modernes, urbanitzacions, polígons, i torres elèctriques. Em consta que Múrcia ciutat, “la vega” i el Mar Menor tenen racons macos. De Lorca i de Jumilla no en sé res, però potser també tenen gràcia; Lorca, amb el terratrèmol, potser ha perdut part de l’encant que pogués tenir, val a dir. Sense ànim, doncs, de generalitzar, sols m’atreveixo a afirmar que aquest part de Múrcia és bastant depriment.

Però el més decebedor estava per arribar. Águilas: una petita ciutat sense cap interès, quasi diria d’una vulgaritat ofensiva. Almenys el que vaig veure, és clar. No sé, se m’acut que és un lloc com de vacances per a legionaris. Vam recórrer en cotxe la façana marítima i l’únic edifici que se salvava era el pavelló d’exposicions, una construcció “rabiosament” moderna molt particular, realment original: gran, ampla, més aviat baixa, tota de color blanc, amb un parell o tres d’enormes obertures, de plans irregulars: per fer-se'n una idea, com una casa eivissenca situada a Brasília. Seguint per la costa amb la intenció de trobar un lloc on fer un bany ens vam trobar en una mena de descampat immens, on començaven a abundar els hivernacles. Tot allò era Cabo Cope, i teòricament era una zona natural protegida, però de moment la desolació ja la protegia prou bé. El mar, a tocar per moments, estava un xic massa arrissat per invitar al bany. Hi havia una lleu calitja i feia prou vent com perquè l’escalfor del sol no fos suficient per a compensar la fredor més que previsible de l’aigua. Amb tot això la carretera s’havia convertit en una pista polsegosa i vam preguntar per la direcció correcta (cap al nord, cap a l’autovia) a un ciclista que va tenir la deferència d’aturar-se. Era un jubilat d’una amabilitat que em va meravellar: gastava un to pausat, afable, contemplatiu, de concentrada i sorneguera delectança interior. Es va acomiadar amb un “¡Que se diviertan!” que ens va agradar i alhora sorprendre. Una petita lliçó: en el lloc més àridament antipàtic (l’estiu allà, sense l’ombra d’un arbre, deu ser delirant) de la terra et trobes un exemple d’humanitat superior, un poema fet home. El no-res també té vida. Aquesta no té lògica; és bo comprovar-ho de tant en tant.

Seguint les seves indicacions vam poder sortir de la plana aquella de lepra incurable i vam endinsar-nos per uns turons amb algun poble o cases més aviat miserables. Seguint prop de la costa, volgudament o per error, ja no recordo, ens vam trobar ascendint per un massís alt des del que es teníem una perspectiva de conjunt de tota la zona que acabàvem de travessar. Potser van ser 8 ó 10 quilòmetres de carretera per unes muntanyes pelades, de verd caqui pàl.lid. Hi havia quelcom lunar en el paratge, quasi feia basarda. Em fa pensar en la costa d’Albània, entrevista des d’un vaixell molts anys enrere. Mirant cap avall, cap a la línia de costa, no es veia cap vestigi humà, tot eren penya-segats més o menys impracticables. Sols una edificació baixa i rectangular, que s’endevinava abandonada i en un principi de ruïna, provava que no érem a Neptú, Júpiter o algun altre planeta de mal viure. Una nova localització ideal per una versió més del Comte de Montecristo i el seu presidi en un tros de terra pelat i perdut enmig del mar.

Sortits d’allà tot van ser extensions d’hivernacles i més hivernacles: només de mirar-los ja m’agafava calor i malestar. Per fugir de tot allò i anar fent via, ens vam decidir a agafar l’autopista (en aquell punt no veiem clar com enllaçar amb l’autovia, que potser sols començava més enllà). En un tres i no res vam superar les darreres poblacions murcianes, La Unión entre elles, i vam entrar a la “Comunitat Valenciana” (sense que cap rètol ho indiqués, o tal vegada ens va passar per alt). El paisatge s’anava endolcint per moments. Els camps de llimoners afegien una nota refrescant, còmplice a l’ambient. Algun que altra vell molí de vent desarborat semblava voler deixar constància que aquests no van ser exclusius de la Mancha. No va ser fins potser 20 quilòmetres de la línia divisòria entre Múrcia i País Valencià que va sortir el nom de Guardamar, d’allò de Salses a Guardamar i de Fraga a Maó. Un passat i un somni que la realitat sembla decidida a enterrar en la història i la fantasia. Apropant-nos ja a Elx, vaig convèncer a n’en David que féssim una passada pel palmerar. La manca d’indicacions va fer que ens costés de trobar (preguntant ens en vam acabar sortint). Hi vam estar passejant una estona; em va semblar un lloc encantador. La brisa bressolava suaument les palmes de les palmeres, que per milers, grans i petites, se succeeixen al llarg d’una extensió de més d’un quilòmetre. A peu ens vam atansar al Huerto del Cura, però feia una estona que ja havien tancat: per la tanca es veia tota una zona de palmeres més densament poblada, i el que semblaven feixes de terra plantada (amb flors o hortalisses); tot cuidat i disciplinat. Era diumenge, feia bo, era l’hora de la migdiada i el palmerar i els carrers estaven pràcticament deserts. Un sentiment de pau intemporal ho envaïa tot.

Ja marxant, com a l’arribar, em va semblar veure un esforç seriós per construir blocs de pisos en un estil “convencional”, anys 40, amb resultats més que acceptables. I és que en això de les formes no hi ha misteris: o es copien les que han funcionat o es reinventen les formes de tal manera que empalmint amb les estructures, els condicionants cerebrals arquetípics. Tot el que no sigui això és destrucció de la forma i per extensió de la consciència i potser també de la mateixa intel.ligència.

Vam fer encara una parada a San Vicenç del Raspeig, on una neboda meva, la N., està estudiant Ciències del Mar; és la primera promoció. El campus de la universitat d’Alacant sembla que és maco de veritat (i no para de créixer), està situat entre aquest poble i la ciutat, tot una mica tallat per l’autopista, em va semblar. No li havia dit res fins la trucada que li vaig fer des d’Elx, i per tant va ser una total sorpresa per a ella. Ens vam alegrar de veure’ns. Havíem quedat a la plaça de l’església, prou maca; una cafeteria amb pèrgola com colonial i amb un terrat amb plataners (dels que fan plàtans) feia de reserva d’indis enmig d’una aglomeració crescuda amb criteris dels anys 70, per dir-ho ràpid. Després de saludar en David, que es va quedar vigilant el cotxe i lligant un cigarreta, la N. em va voler dur allà a tocar a la gelateria millor d’Espanya, segons deia la inscripció fixada el 2011 en la llinda. El gelat i l’orxata eren certament bons. Va aparèixer en bici la companya de la N., ja coneguda d’altres trobades. Un cop comentada la jugada i copsat l’elevat grau de felicitat en el que navega la N., ens vam acomiadar per al tram final del viatge.

La resta del trajecte gairebé no mereix menció, llevat potser de la demència de Benidorm, on potser hi ha més gratacels que a Barcelona o fins i tot a Madrid, i encara se’n construeixen (com un que es veu des de l’autopista: dues torres unides per un cos central a la part superior, emulant l’estil imperant a Xangai, Dubai i arreu). Per cert: a partir de quants pisos es considera que un edifici és un gratacels; aventuro la xifra de 20, però no en tinc ni idea, i de tota manera potser és un tema relatiu, subjectiu.

De tant en tant es veien banderes espanyoles en alguna casa, o, més freqüent, en les tanques filades dels tarongerars. No es veia massa a qui anava dirigit el missatge. Era una simple autoafirmació innocent i inclusiva, o un advertiment de que érem a Espanya i només a Espanya? Em fa gràcia aquesta insistència a rematar l’adversari quan ja és mort de fa temps; hi ha un punt de necrofília. Afortunadament eren banderes sense escut, altrament encara n’hauríem vist alguna amb el “pollastre” negre. Hauria trobat més normal trobar-me banderes valencianes, però no estan per floritures. Sense enemic no es pot viure i cal ressuscitar-lo constantment, fins a l’obsessió. Venien ganes de dir-los: val, heu guanyat, és territori conquerit, i ara què? Què fareu amb la vostra grandesa? No veieu que la diferència és quelcom irreductible i que encara que tothom parli el mateix idioma, pensi igual, i compri el mateix, sempre sorgeix la diferència, i per tant, si es vol, el motiu d’enfrontament. Si els germans sovint es barallen entre ells, no us barallareu amb perfectes desconeguts que viuen a centenars de quilòmetres de distància? Seria perdre el temps: hi ha gent que necessita aferrar-se a un concepte, com més gran i abstracte millor, per arribar al final del dia. Les subtileses i els matisos no són el seu fort. Estan anys llum de l’small is beautiful. Quan en el món hi hagi un sol país, un sol govern, una sola llengua, i vegin, sorpresos, que el paper que tenen reservat per a ells és tanmateix el d’esclaus, se n’adonaran, tal vegada, de la seva ceguera.

Se’ns va fer de nit a l’alçada de Dènia; llàstima perquè no havia passat mai per aquella zona. Vaig finalment agafar el relleu de la conducció. 400 quilòmetres més i arribàvem, passades les 12 de la nit, a Altafulla, on passaríem la nit a casa d’en David. Érem a casa. L’escapada s’havia acabat.