Powered By Blogger

dilluns, 19 de març del 2012

Una nit a l'òpera (I)



Després de 30 anys, que són anys, ahir a la nit vaig tornar anar al Liceu (i a l’òpera tout court). Siguem, però, exactes, hi havia estat feia uns mesos a un pre-estrena (gentilesa d’una amiga que hi treballa): una òpera de Wagner, crec recordar (Parsifal?); decorats interessants. També em sembla haver-hi estat fa 7 ó 8 anys en un acte en honor als represaliats del franquisme, però estic del tot segur de fos al Liceu… Sigui com sigui, la primera sessió d’òpera “de veritat” des d’aquell llunyà darrer curs del col.legi va ser anit. Una amiga tenia una entrada sobrera i va pensar en mi. Feien La Bohème, una de les obres clàssiques del repertori, sembla. Per més d’un motiu em va semblar que era absurd declinar la invitació.

Va arribar el dia. Tal vegada hauria preferit quedar-me a casa (i quedar un altre dia, per fer alguna altra cosa) però era tard per avisar i viure és també, o sobretot, una disciplina. El metro m’hi va portar. Sortir a la superfície de la Rambla, creuar el carrer de baixada (són dos carrils, però com si fos un, ja que el de la dreta sempre està mig paralitzat) i unir-se a una gernació expectant, mitjanament mudada, amb un deix de presumpció excitada, va ser tot una. En menys d’un minut, d’una revolada i sense tenir temps ni d’adonar-me’n, em trobava agregat a un determinat món humà, a un dels estrats i corrents que conformen la realitat social, la història d’Europa i també de Barcelona. Tenia la desconcertant sensació d’estar immers en un somni “intra-històric”: una barreja d’història, record, imaginació i ficció. On i quan havia vist aquella mateixa satisfacció dels melòmans, aquella porxada de grossos fanals, aquell cofoisme d’entesos, aquells cartells d’estètica vuitcentista? Quin percentatge de la memòria és subconscient? Podria ser que el nostre subconscient fos permeable a d’altres subconscients? L’efecte d’etern retorn en clau operística m’inclinava a dir que sí. Si bé l’ambient m’era una mica estrany, al mateix també em resultava com familiar. La sensació d’estar en un somni déjà vu em facilitava el confondre’m i fondre’m amb l’entorn. “Res del que és humà m’és indiferent” deia no sé quin filòsof. Doncs això.


L’amiga de seguida em va localitzar i vam penetrar al temple barceloní de la lírica. Pel que em diu, de seguida veig que la seva afició a l’òpera ve de lluny i sap quin terreny trepitja. Un cop passat el lector automatitzat d’entrades em fa saber que voldria comprar el llibret per a la seva mare (que en fa col.lecció o alguna cosa així). Em sembla una bona ocasió de mostrar la meva gratitud pagant-li ho jo. 9€. La cortesia no té preu, o sí, però noblesse oblige, que diu la dita. Seguint més o menys la riuada de la gent, pugem per unes escales modernes de marbre més aviat fredes i vulgars. Fins aquí no va arribar la grandiloqüència del pressupost de reconstrucció de l’edifici (o simplement no es va arribar a cremar?). Les nostres localitats eren al tercer pis i tot i poder-ho fer amb ascensor, vam anar pujant a peu. Per l’ample passadís de moqueta (d’un gust molt escàs), preguntant potser, no recordo, a alguna de les hostesses amb jaqueta granada, vam localitzar l’accés a la zona de butaques que ens corresponia. Entres i ja veus que t’estàs apropant i abocant a una mena d’immensa olla rococó flamboyant. Un espai més o menys en forma de ferradura de 5 pisos.

Els auditoris, teatres i similars provoquen aquesta curiosa sensació de veure persones que són relativament lluny, tancades amb tu en un mateix espai, però com inaccessibles, talment fossin a bord d’un altre vaixell. És una impressió com d’agradós i embriagador vertigen, poc recomanable, però, per aquells que alhora pateixin d’agorafòbia i de claustrofòbia, però potser no són fòbies acumulables; molt serà. Aquí, com en la majoria de teatres lírics històrics, l’espai venia a ser una enorme bombonera d’estètica kitsch. Un monument a l’estètica carregada, pomposa, afectada de la segona meitat del XIX. S’havia reproduït amb fidelitat llepada com havia estat abans de l’incendi de 1994: cada motllura, cada columna, cada frisa, cada pilastra... Tota la factura, com qui diu, “original”: la que se li havia donat després de l’incendi de 1861 i que havia aguantat fins llavors. Un incendi per segle és una mitjana molt acceptable, sempre que la distància sigui prudencial entre una data i l’altra, és clar.


Per al meu gust, tot plegat era bastant una de mona de Pasqua indigesta, però no es pot negar que la llum dels canelobres (imitació aproximada dels antics?) donava a tot el conjunt una tonalitat “romàntica” encisadora, tot casant entre ells el vermell del vellut (butaques, baranes, llotges, etc.), el blanc groguenc de les parets i el daurat dels estucats. Mereixia igualment la seva atenció el sostre: 8 medallons pintats per l’artista Perejaume amb la seva sèrie de paisatge ondulat de butaques, i al centre una enorme però senzilla làmpada de sostre. Amb la S. vam convenir que les butaques d’en Perejaume (una mena de boutade surrealista) desentonaven bastant. Presidint el gran teló, la L de “Liceu” emmarcada en un disc blavós, imitant les aïgues d’un mosaic gaudià. A sota de la L es veia un rectangle negre, que només podia ser una pantalla. En aquella mateixa direcció sobtava de veure un micròfon que penjava del sostre. El difícil equilibri entre artifici i art penjant d’un fil. 


Fent temps, la S. em va estar explicant la seva afició a l’òpera: com funcionava lo dels abonaments (tal lletra tal dia, i si no podies, fora), les funcions obertes al públic en general (com la d’aquell dia), l’alternança de prime donne i principals rols masculins d’un dia per l’altre, en funció de criteris de cachet i de prestigi, etc. Tenia nou anys quan va anar per primer cop a l’òpera. La van dur a veure Carmen. Per ella seguia sent la millor òpera de totes. Parlant de l’incendi, em va dir que no va quedar clar que no fos intencionat. Es va treballar sense baixar la pantalla de ferro (que va anomenar amb una paraula específica que ara no recordo), cosa que és incomprensible en aquests casos. Segons les males llengües, algú hauria propiciat l’accident, per tal de que en la reconstrucció la part de l’escenari guanyés en profunditat a fi de poder acollir les produccions modernes. Sona molt peregrí, però és igualment cert que coses més extravagants i insensates s’han fet i es faran, aquí i arreu (però sobretot aquí).


No havíem passat pel guarda-roba i vaig tenir el gest de deixar l’abric sobre l’ample passamà de la barana, però de seguida, tant la senyora que tenia de veïna com la mateixa S. em va dir que no era permès. Una mesura de seguretat de sentit comú: l’espectacle d’un abric com el meu precipitant-se com un fantasma sobtadament gràvid sobre el cap de dos o tres oients de platea hauria suposat una competència deslleial a qualsevol performance, inclosa la més excelsa ària, que estigués tenint lloc a l’escenari en aquell moment. A més, el públic del Liceu, des d’un dia de novembre de 1893, té mala idea del que li pugui caure del cel. Com és sabut, el 7 de novembre d’aquell any, en plena representació de Guillem Tell de Rossini, l’anarquista Santiago Salvador va deixar caure a la platea dues bombes Orsini (com Rossini, però invertint la posició de la “r” i la “o” i afegint una “s”), el tipus de bomba que ja era o es convertiria poc més tard en l’emblema, la icona de bomba: una esfera metàl.lica eriçada d’uns quants cargols fixats (lo de la metxa encesa seria l’afegit truculent d’una reminiscència de certs projectils de canó, no ho sabem del cert). Només n’esclatà una, que causà 20 morts i no sé quants ferits; la que no va arribar a esclatar s’exhibeix, si no m’erro, en el Museu d’història de la ciutat. Recentment s’ha fet una pel.lícula sobre aquest atemptat  històric: La bomba del Liceu; deu tenir el seu interès.


En un moment donat, la llum va anar apagant-se progressivament, com si morís en un deliciós sospir. Tot va quedar sumit en la penombra. La pantalla es va activar per demanar als assistents que apaguessin els mòbils. Un veu en off masculina, presidida  i seguida per un irritant timbre de mòbil, recordava i pregava al públic de fer lo propi. Van arribar els músics (o sols el director d’orquestra?) i es va aplaudir. Som-hi.


Pujada de teló. L’interior d’unes golfes amb galeria. Ambient més aviat sòrdid, miserable. Anem coneixen els personatges; es va endevinant que som al tombant del segle XIX al XX, i que som París.  Un pintor pintant una tela muntada sobre un cavallet, un company de pis estirat al llit amb indolència neguitosa... Marcello i Rodolfo. Més tard apareixen dos personatges més, també companys de pis, o com a mínim de tabola: el filòsof Colline i Schaunard, el músic. Som a França però es parla, canta en italià; llicència poètica o immigració intel.lectual. La pantalla va desgranant els diàlegs. S’agraeix, ja que sense ells i sense lot per al llibret (que de tota manera tampoc es podria masegar gaire sent, com és, un reservat per a la mare de la S.) no entendríem gairebé res: l’italià ens sona prou, però la dicció operística és una cosa d’un altre món. Malauradament bona part de l’escena es desenvolupava a l’extrem dret de l’escenari, per veure-ho tenies que inclinar-te molt cap endavant per tal de tenir prou angle de visió. Però tampoc té major importància: acabes centrant-te en la pantalla i en l’audició.


Després de l’escena en que els quatres amics joves es rifen el propietari que venia amb intenció de cobrar el lloguer (si no tenen ni per escalfar-se, poc podran  pagar aquest), ve potser, ja, la millor escena de tota l’obra. Rodolfo, lletraferit, es queda endarrerit per acabar l’article del dia per al diari pel que escriu. Apareix la veïna amb un trivial problema domèstic: s’ha quedat sense llum. És la Mimí. En Rodolfo cau de cul. Arrenca l’idi.li. Un crescendo ja sense fi... Jo venia preparat per a l’ensopiment mortal (penso en el capità Haddock a L’Assumpte Tornesol, en que s’adorm cap cot mentre escolta la Castafiore). Era l’experiència que m’havien deixat les òperes vistes d’adolescent: una cosa soporífera amb alguna espurna vibrant (recordo haver vist La Valkíria Madame Butterfly). Val a dir que a l’època no hi havia subtitulació... Aprensió inútil ja que això d’ara era diferent: no sols era francament amè, sinó que tenia moments sublims.