Powered By Blogger

dimecres, 14 de març del 2012

The Artist (II)


A The Artist no hi ha petons, encara menys grans i fogoses besades, i de fet, a penes abraçades, però el tema és certament l’amor, amb la seva màgia redemptora. I la funció, com dèiem, de conduir aquesta força recau en la Peppy, i el beneficiari és ell, és clar, a qui acompanyes tota l’estona, allà on estigui i allà on vagi. T’hi sents proper, tot i la seva tossuderia a fer-se mal. Té l’atractiu de l’animal bell, sa, impulsiu, candorós, vital, apassionat... i La seva humanitat et sedueix. El seu somriure quasi constant, massa fàcil, com de felicitat publicitària, fascina, contagia com ho fan els símbols vius. Li perdones la seva lleugeresa, la seva obstinació infantil, la seva inadaptació... En George Valentine et cau bé, com et cau bé la vida, a pesar de tot.

No queda clar fins a quin punt els personatges són creïbles: són massa coses al mateix temps, però diguem que no té major importància. Tampoc són greus les tres petites errades d’”escenarització” detectades: el cap inclinat massa cap amunt quan mira el rètol del cinema o hi ha escrit el nom de la noia (o és totalment a sota i davant, a la calçada amb els cotxes, o el veu de biaix i a una distància que no és la del grau d’inclinació del cap); el plec de l’americana quan està projectant per a ell sol una vella pel.lícula seva: s’aixeca de la butaca i en un primer pla l’americana té un plec, i en el segon pla, en perfecte continuïtat temporal, ja no el té; quan el gos entra en la cambra on la Peppy hi té emmagatzemades i tapades amb llençols blancs totes les pertinences d’en George que ha recuperat en subhasta, un primer pla el mostra arran d’un llençol, i en el següent, més general, els llençols no arriben al terra. Per cert, sembla una mica exagerada la seva reacció de rebuig quan descobreix la maniobra aquesta de la Peppy. Tampoc és massa creïble que es pretengui que pugui fer una carrera mitjanament viable com a ballarí sense parlar ni cantar... Però, és palès que no pretén ser una pel.lícula realista, tot i que una cosa és la fantasia i l’altra la inconsistència lògica.

És evident que estem de ple en el joc, en el foc creuat de A Star is born, sigui la versió de George Cukor de 1954 amb la Judy Garland i en James Mason, o la versió original de 1937 de William A. Wellman, amb l’adorable Janet Gaynor i en Fredric March. El record d’aquesta obra és com obligat de tan present que és (almenys en la trama general, sinó en el detall de les seqüències). Però aquí la història acaba bé. De la mà de la noia, el que havia estat una estrella de cine, i era ara un fracassat, es recicla com a ballarí de claqué amb un futur assegurat (en produccions de music-hall i sense obrir la boca?...). Tour de force no sabem si prou creïble (no balla malament, però no deixa de ser un imitador amb gràcia i amb excessiva corpulència, més pendent de l’aprovació de la noia o del seu reconeixement cap a ella, que d’altra cosa: mentre balla va girant el cap cada tres per quatre per mirar-la)...

I qui tenim apart d’ells dos? Doncs un gos, un fox-terrier, d’una lleialtat, d’una vivacitat i d’una intel.ligència fora del comú, quasi de circ: una espècie de Milú que reanima igualment el seu amo llepant-li l’orella, en l’escena de la pel.lícula del principi en que ell fa d’heroi, i dos vells i apreciats coneguts de la pantalla gran. El que fa alhora d’ajuda de cambra, majordom i xofer: James Cromwell (el policia corrupte de L.A. Confidential, 1997, i el rei consort a The Queen, 2006) i el que fa de productor tot-poderós, ventrut i fumador de puros: el trempat John Goodman (Burton Fink, 1991; The Flintstones, 1994; Oh Brother!, 2000...). El primer s’assembla molt al pare d’un bon amic (l’Emili B.), i el segon, trobo que amb els anys se li està posant una cara amb uns plecs que recorden vagament a n’en Josep Pla de gran, i també al meu cosí J. Valls.

També hi ha la dona, a qui li toca el paper ingrat d’esposa abandonada, ensopida, ociosa, humiliada per la indiferència del marit. En un moment donat, superant la seva reserva i vergonya, li diu allò tan típic i greu de “Hem de parlar” i tot seguit li engega un “No sóc feliç”, a lo que ell, amb mirada de fàstic i amb una certa animositat li respon: “Com la majoria de nosaltres”. Aquesta rèplica, un gerro d’aigua freda de proporcions planetàries, té la virtut de fer-te menys antipàtica la insensibilitat que gasta en tot moment envers la seva dona. D’alguna manera, amb la veritat es rehabilita i s’excusa.


Bé, ja hem dit gairebé tot el que se’ns ha acudit que es podia o s’havia de dir. The Artist és un film que reïx plenament en l’objectiu que sembla proposar-se: el de ser un homenatge a tota una època del cine, i indirectament a la fàbrica de somnis que fou Hollywood. Hi surt pràcticament tot: la música de jazz, els flamants cotxes, els pentinats de brillantina, el fastuós estil de vida de les estrelles, els xofers amb uniforme i gorra de plat, el modern erotisme femení, els platós de rodatge amb tot el seu desplegament humà i tècnic, els estudis de cine i la seva extensió de petites ciutats californianes... però bastant com a teló de fons, amb una certa discreció. És igualment subtil en les al.lusions a pel.lícules de l’època: tota la pel.lícula és una inspiració en el cine mut, però no ens sembla reconèixer cap escena concreta, per bé que el nostre coneixement i la nostra memòria són, és clar, limitats. El propòsit ha estat, sembla, el d’anar una mica més enllà de la imitació; el que es volia era captar l’aire, la tonalitat, la textura... la psicologia, la tècnica i l’estètica d’un món. S’ha aconseguit, creiem, amb escreix.  

El film es centra en un punt d’inflexió de la història del cinema que va ser realment dramàtic per a molts dels actors actius en aquell moment: el trànsit del mut al sonor. Moltes estrelles no es van poder adaptar, i de la nit al dia, com qui diu, es van apagar. Aquest final, tràgic en alguns casos, és únic en la història del cine. Les estrelles de cine ja no es van haver de confrontar mai més a un canvi tecnològic tan abrupte. Ni  l’aparició de la televisió, vint anys més tard, va comportar un daltabaix de la magnitud del que va representar el pas del silenci a la parla.


The Artist juga tota l’estona amb aquesta dicotomia, aquesta dualitat entre el mut i el sonor. És com un joc de miralls: les referències s’encreuen, es remeten les unes a les altres al llarg d’una pel.lícula que parla del cine mut sent muda ella mateixa fins a la darrera escena, en que passa a ser sonora. A aquesta mena de deliberada autoreferència en bucle s’afegeix encara el malson del protagonista en somia que les coses, els objectes fan soroll però ell és incapaç de produir, de proferir el mínim so amb la seves cordes bucals. L’efecte és tal que la meva mare, potser pensant-se que l’escassa gent de la sala era sorda, com la mateixa pel.lícula, em va fer algun comentari en veu alta, com si fóssim al carrer...

Finalment, han oscaritzat un film (francès) que fa una glamurosa lloança de tot un món eminentment nord-americà, que ret culte al cinema clàssic, que fa una respectuosa i sentimental reverència a l’etapa mítica, fundacional del 7è art imatgeria, a la mitologia de l’etapa muda del cinem  Quin homenatge més gran es pot fer que demostrar que s’ha assimilat tota una manera de fer, i reproduir amb els mateixos mecanismes narratius, els mateixos recursos fílmics, el mateix blanc i negre, uns resultats semblants, uns efectes comparables? Potser cap. Retre culte al cinema clàssic fent una pel.lícula que en recrea el tempo, la imatgeria, els tòpics, sense caure tanmateix en la caricatura. Heus aquí un exemple reeixit, força magistral d’una equilibrada dosificació d’ingredients al servei... d’ell mateix: la representació de la representació, la referència de la referència, etc. Un cercle -narcisista?- perfecte. Res a dir. Certament es tracta d’un molt bon exercici d’estil, però per això mateix, justament, The Artist resulta una mica insubstancial i per tant, per moments, insuls, buit (potser no més que aquest escrit, tot sigui dit). El “revival”, la nostàlgia són una temptació massa gran per prendre-s’ho tan seriosament. El director Hazanavicius, el productor Thomas Langmann i els actors Jean Dujardin (que tant per rostre com per complexió em fa pensar tant en el meu amic Adolf) i l’actriu Bérénice Bejo han fet certament una bona feina, però potser no n’hi havia per tant.