Powered By Blogger

dilluns, 19 de març del 2012

Una nit a l'òpera (III i final)


El segon entreacte el vam passar a la “sala dels miralls”. La recordava vagament de quan havia fet les meves escadusseres incursions en aquell món invitat per en M. Vila, company de classe i de família adinerada d’unes quantes generacions sinó totes. Recordo que les seves principals aficions eren muntar a cavall i anar al Liceu. Era un entès en les dues coses. Tenia bon gust i el cultivava. La seva família tenia una llotja, i quan la resta de la família no en feia ús, en M. ens proposava a mi i a un altre company del darrer curs de l’altre Liceu (el francès), en J. Forn, d’anar-hi. Recordo que un dels dies ens vam trobar la professora de matemàtiques, una dona jove grassa a qui ningú feia cas: fèiem el batxillerat de lletres i les matemàtiques comptaven poc. Jo era un desastre tan perfecte que de cara a l’examen del Bac havia de rebre classes particulars, cosa que no m’impedia passar de tot. Encara recordo que un dia la professora ens va demanar què volíem ser de grans: jo vaig tenir la impertinència desmesurada de dir que volia ser un dandy. Fins fa uns pocs anys encara m’avergonyia d’aquesta descarada resposta: com es pot ser tan poca-solta, tan ximple? Segueix essent un misteri, però la indulgència que un acaba necessitant amb un mateix fa que giri full i ho afegeixi a la infinita llista de calamitats de la condició humana.

Crec recordar haver anat sols 3 cops al Liceu (sempre amb aquest amic), però quan ets jove una anada a l’òpera t’impressiona i en alguns aspectes et marca per sempre més. El Palau de la Música estava molt bé, i hi havia ja anat alguna vegada, però l’òpera era una altra cosa, amb un aura més potent. Sabia que els meus avis materns sí que hi havien anat algunes vegades, però pel que sigui la meva mare ja no havia agafat el relleu. Cal dir que l’òpera t’ha agradar prou per estar disposat a pagar el que costa una entrada, que no és poc; sent família nombrosa hauria estat senzillament una ruïna.

La sala aquesta dels miralls és d’un cert aparat; abundància de marbre, pilastres, miralls, sostre alt i, suposo una o més aranyes (no m’hi vaig fixar). Sí que vaig parar compte, en canvi, en les frases lapidàries que hi ha en baix-relleu a la part alta de les quatre parets. Sentències més o menys afortunades sobre les arts, l’esperit, la bellesa, l’ànima (del tipus “La música es a los sentidos, lo que el espíritu al alma”). Hi havia també una taula on venien beguda i refrigeri: totes les ocasions són bones per sanejar les malmeses arques de la casa (serà ERO, serà ERE; ara suspenem la programació, ara no; nen o nena?). En un de les costats de la sala hi ha l’entrada al Cercle del Liceu. Recordo haver-hi entrat amb l'esmentat amic en una d'aquelles ocasions d'aquells anys remots. Tinc la borrosa imatge de trobar-me en una mena de club anglès amb una decoració totalment petrificada 70 ó 80 anys enrere: mobiliari de fusta antic, quadres de Ramon Casas i d’altres de la mateixa època, escultures i gerros estil pompier... Un antiquari de luxe.

Acabada la funció tocava marxar, sense perdre ni deixar-se res, de ser possible, gràcies. A tots dos ens havia agradat; no hi havia massa marge per al dubte i la sospita. Tot esperant poder sortir de la nostra filera, i mentre amb obnubilada parsimònia ens posàvem els nostres abrics, vaig comentar l’oportú que hauria estat tenir uns binocles: a una distància de 20 ó 25 metres, es feia difícil, per no dir impossible, apreciar les faccions i l’expressió del cantant. La S. va respondre que la seva mare en tenia uns a casa seva, però que no havia estat a temps de passar a buscar-los. Segons ella reduïa la distància visual a menys de la meitat. Un altre dia, en una altra vida.

També va ser llavors que vaig constatar que 4 dels medallons d’en Perejaume eren falsos sostres que, basculant, permetien l’aparició d’unes quantes bateries de focus. Sempre té un punt fascinant el cop amagat: l’aparença inofensiva que tapa una arma, un recurs, una sorpresa... Com les portes dels palaus que queden dissimulades pel paper pintat o la pintura, les biblioteques que es corren o obren com una porta i donen pas a un passatge secret, les urpes retràctils dels gats, invisibles fins que no s’activen, la màscara que passa per ser el rostre natural, quan no és més que una careta de goma que encobreix l'assassí...

Ja baixant per les escales, vam encara comentar lo fora de lloc que ens semblava aquesta tendència a fer decorats, escenificacions totalment modernes. Quin sentit té crear una decoració que no tingui cap relació, que estigui en total dissonància amb el text del llibret? A més, qui ha dit mai que la gent estigui cansada, farta dels decorats "clàssics", convencionals: els que tenen voluntat de representació de l’època mateixa on té lloc la història? Algú s’avorreix i necessita realment despullar i situar la cosa en una ambient Matrix (per dir-ho ràpid)? Jo sospito que de cap de les maneres. La S. va treure el cas d’en Calixto Bieito, que sembla és realment perillós en aquest sentit, fins a punt de fer cantar una diva o mig diva asseguda en un wàter. Era realment necessari?

Per no ser menys, el darrer pis el vam baixar per les escales nobles, que van de la saló dels miralls fins al vestíbul. Si els germans Marx havien tingut la seva nit a l’òpera jo, modèstia apart, també.